KREATYWNE MEBLE DO PRZECHOWYWANIA

 Rycotewood Furniture Centre na uczelni City of Oxford College to jeden z najwyżej ocenianych wydziałów meblarskich w Wielkiej Brytanii. Jego studenci stworzyli niezwykłe meble do przechowywania, wykonane z jednego z najbardziej odnawialnych gatunków drewna na świecie. W gronie studentów jest Polak – Marcin Waszak!

Założeniem projektu było zapoznanie studentów z mało znanym na terenie Europy surowcem – amerykańskim dębem czerwonym. W ramach wspólnego projektu Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) dostarczyło materiał, a uczelnia wybrała dziesięciu studentów drugiego roku kształcenia zawodowego, których poproszono o stworzenie mebli do przechowywania. Zadanie polegało na zastosowaniu kreatywnego podejścia i efektywnego wykorzystania naturalnych cech drewna, a także na odnotowaniu wszystkich użytych podczas pracy materiałów oraz ilości zużytej energii, co pozwoliło na obliczenie wpływu ich produkcji na środowisko.

Projekt nadzorował Philip Koomen – znany brytyjski projektant i twórca mebli, który zapewniał studentom wsparcie w trakcie warsztatów projektowych. Poprosił ich ponadto o wskazanie artystów, rzeźbiarzy czy architektów, którzy stanowili dla nich inspirację przy pracy.

Studenci z entuzjazmem podeszli do postawionego przed nimi zadania. Otwartość na nowe wyzwania i odwaga w podejmowaniu artystycznego ryzyka zaowocowała niezwykle innowacyjnymi projektami – przyznał Koomen. Jestem pod wrażeniem rezultatów ich pracy. W tych meblach widać rozważne planowanie i dobre rzemiosło.

 

Zdjęcia na górze od lewej do prawej: Darren Scott ze swoim kredensem, Marcin Waszak ze swoimi szufladami

 

Tom Morgan, który interesuje się szewstwem, stworzył wielokolorową szafkę na buty. Inspirując się pracami Richarda Deacona, Tom rozpoczął prace od podzielenia forniru z czerwonego dębu na węższe listwy. Następnie splótł ze sobą ufarbowane na różne kolory cienkie paski, tworząc w ten sposób ekran otulający ramę z litego drewna, w której zmieścił pięć szczebelkowych półek.

 Farrell Livingstone lubi przekształcać naturalne materiały w oryginalne. formy. Szukał więc sposobu, jak połączyć kształty znane z lotnictwa i nowoczesnej architektury industrialnej, takiej jak Muzeum Designu w Barcelonie, z naturą. W efekcie powstał stolik kawowy z wysuwanym japońskim ogrodem

 Biurko „Oat and Oak” (Owies i dąb), zaprojektowane przez Andrew Joye, posiada dekoracyjną unoszoną pokrywę wykonaną z giętych na parze listewek z czerwonego dębu. Konstrukcja mebla wykonana jest z litego dębu, a blat z naturalnego korka. Fronty szuflady i szafki wykonane są ze słomy owsianej pochodzącej z orkadzkiej farmy. Całość inspirowana była krzesłem i szafką z Orkadów, meblami zaprojektowanymi przez Garetha Neala we współpracy z Kevinem Gauldem.

 Biurko „Zgodne z naturą” autorstwa Davida Howsona ma widoczne szuflady i trzy miedziane donice na rośliny wbudowane w blat roboczy. Inspiracją do projektu stała się teoria mówiąca, że rośliny w miejscu pracy pozytywnie wpływają na twórcze myślenie. Dbając o zieleń przykładamy także większą uwagę do utrzymania porządku na biurku.

Daisy Brunsdon skupiła się na społecznej funkcji mebli. Inspiracją dla jej szafki na gramofon i alkohole były integrujące rodzinę wspólne chwile przy gramofonie znalezionym przez jej matkę. Wykorzystana tu forma łuku wywodzi się z architektury oksfordzkiej. Samo drewno zostało zabezpieczone emulsją mydlaną, która pozwala zachować jego naturalny wygląd.

Z kolei Marcin Waszak, projektując swoje szuflady ścienne, inspirował się falistymi, organicznymi, a często dziwacznymi kształtami, jakie można odnaleźć w architekturze Franka Ghery’ego, zwłaszcza w hotelu Marques de Riscal w Hiszpanii. Proces twórczy okazał się niezwykle pracochłonny, ponieważ przed wygięciem na parze poszczególnych elementów z czerwonego dębu należało je wcześniej namoczyć.

Michael Buick stworzył serię półek inspirowanych japońskim minimalizmem i starą techniką drewnianych łączeń na kołki. Półki zostały wykonane z amerykańskiego czerwonego dębu, dyble z jesionu, a kołki z dębu europejskiego. Seria została zaprojektowana tak, aby całość była łatwa do składania i transportu, idealna dla osób, które wynajmują mieszkania i często się przeprowadzają. Każdy element w razie konieczności można rozmontować, spakować na płasko i ponownie zmontować.

Darren Scott postanowił podejść do projektu z perspektywy architekta i stworzyć kredens, łączący różne materiały. Do czerwonego dębu dodał więc łupek i papier washi, często używany w japońskiej architekturze; takie podejście pozwoliło podkreślić grę światła i cienia.

Na pracę Emily Taylor miały wpływ dzieła twórcy ceramiki, Richarda Slee, który czerpał inspirację z przedmiotów codziennego użytku. Regał stworzony przez Emily ma formę sztalug, a szafka z zasłonką pełni rolę podstawy. Na zasłonkę autorka projektu wybrała szary materiał, który podkreśla chłodny odcień czerwonego dębu.

 Szafka na wino z szufladami wykonana przez Freddiego Jacksona została zaprojektowana specjalnie do 400-letniego domu. Autorowi zależało, aby szafka wpisała się w charakter domu, dlatego inspirował się resztą umeblowania. Kolorystyka czerwonego dębu jest spójna ze stylem tradycyjnym, choć kształt samego mebla jest zdecydowanie bardziej nowoczesny.

 

„Współpraca z Rycotewood Furniture Centre to doskonała okazja do tego, aby grupa niezwykle utalentowanych studentów mogła poeksperymentować z tym pięknym i wysoce odnawialnym materiałem, zbyt rzadko wykorzystywanym w projektowaniu mebli. Przy okazji studenci mogli nauczyć się, jak wyliczać wpływ na środowisko tworzonych przez siebie przedmiotów,” powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. „Amerykański czerwony dąb stanowi niemal 20% zasobów naturalnych lasów liściastych w Stanach Zjednoczonych, a w ciągu ostatnich 50 lat objętość jego drzewostanu zwiększyła się ponad dwukrotnie. Mimo to, to piękne drewno, bardzo cenione na innych rynkach, jest w Europie tylko nieznacznie wykorzystywane. Nasza inicjatywa stanowi część szerszej kampanii AHEC, której celem jest zachęcenie europejskich projektantów i twórców do wykorzystywania wszystkich oferowanych nam przez naturę gatunków drewna, nie tylko tych dyktowanych aktualną modą. Dzięki temu będą oni mieli wpływ na prowadzenie bardziej zrównoważonej gospodarki leśnej”.

error: Content is protected !!