The Workshop of Dreams, czyli jak z drewna zbudować marzenia

Cztery zespoły złożone z najbardziej utalentowanych współczesnych hiszpańskich architektów i projektantów wykonały na życzenie znanych twórców reprezentujących różne dziedziny (m.in. literaturę, naukę czy sztukę kulinarną) obiekty ich marzeń z różnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Ta inspirująca przygoda została zainicjowana przez Marthę Thorne, dziekan IE School of Architecture and Design w Madrycie. Rezultaty zaprezentowano na wystawie „The Workshop of Dreams” podczas HAY Festival Segovia, corocznego święta hiszpańskiej kreatywności i drewnianego rękodzieła. Partnerem tego przedsięwzięcia było Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC).

Podczas projektu twórcy mieli wyjątkową możliwość pracy od samego początku. Projektant i zamawiający musieli się poznać, by następnie wspierać się nawzajem w przełamywaniu granic i swobodnie analizować nowe pomysły. Powstałe przedmioty stały się ucieleśnieniem marzeń – zarówno osoby inspirującej, jak i projektanta. Zrodziły się nowe formy projektów, wykorzystano pomysły, które wcześniej przychodziły autorom do głowy bez szans na realizację” – powiedziała Martha Thorne.

Martha Thorne zamówiła niezwykły zestaw stolików do kawy u Benedetty Tagliabue, architekt mieszkającej i pracującej w Barcelonie, założycielki Miralles Tagliabue EMBT. Zespół RCR Arquitectes zaprojektował wyjątkowy i w pełni ergonomiczny fotel wypoczynkowy dla pisarza Javiera Cercasa. Jacob Benbunan, założyciel i dyrektor generalny spółki Saffron, specjalizującej się w globalnym pozycjonowaniu marek, podjął się interpretacji nadzwyczajnego projektu ruchomego domu dla paleoantropologa Juana Luisa Arsuagi. Natomiast Izaskun Chinchilla stworzyła niezwykły wózek kuchenny dla wyróżnionego trzema gwiazdkami Michelin duetu ojciec-córka, Juana Mari i Eleny Arzak. Produkcję czterech obiektów powierzono wykwalifikowanym rzemieślnikom z La Navarra, specjalistycznego zakładu stolarskiego w pobliżu Madrytu.

W powstałych pracach, będących odwzorowaniem marzeń, wykorzystano innowacyjne rozwiązania. Zaproponowano też nowe formy zastosowania mniej znanych gatunków amerykańskiego drewna liściastego na rynku hiszpańskim. Nie przychodzi mi do głowy żaden inny materiał związany z gospodarką zrównoważoną, dzięki któremu można byłoby stworzyć na indywidualne zamówienie tak eklektyczną mieszankę pięknych a zarazem wyjątkowych produktów” – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę.

Obiekty powstałe w ramach „The Workshop of Dreams” zaprojektowano z myślą o ich wieloletnim wykorzystaniu.

1

FAMILY OF TABLES

Projekt: Benedetta Tagliabue (Miralles Tagliabue EMBT)

Zamawiająca: Martha Thorne

Gatunki drewna: czerwony dąb amerykański, tulipanowiec amerykański, orzech amerykański, ambrowiec amerykański

Początkowo Martha Thorne, dyrektor wykonawcza Nagrody Pritzkera w dziedzinie Architektury, nie miała ściśle sprecyzowanych oczekiwań. „Podczas rozmowy okazało się, że czas spędzany z przyjaciółmi jest dla mnie najważniejszy. Przyjaciele są moją hiszpańską rodziną. Mimo, że czasu na życie towarzyskie mam niewiele, gdy się nam wreszcie uda spotkać, preferuję komfortowe wnętrza, w których można postawić na dzielenie się wszystkim. A trudno wyobrazić sobie mebel inny niż stolik, który bardziej sprzyjałby zarówno posiłkom, jak i delektowaniu się książką przy filiżance kawy”
powiedziała Martha. Benedetta przeprowadziła szeroko zakrojone badania. Efektem pracy stał się zestaw stolików do kawy w dwóch modelach. Model „wstęgowy”, charakteryzujący się subtelnym, opływowym kształtem oraz model „profilowy”, będący drobiazgowym połączeniem profili twarzy Marthy i Benedetty.

Małe stoliki „wstęgowe” składają się z klejonych warstw forniru. Te przedmioty, o charakterze zdecydowanie rękodzielniczym, były najbardziej wymagające w procesie produkcji. „Musieliśmy przygotować indywidualne formy, by odwzorować nieregularne, obłe kształty każdego stolika” – powiedział Félix Larragueta, dyrektor zakładu La Navarra.

2

CERCAS TERRITORY

Projekt: RCR Arquitectes

Zamawiający: Javier Cercas

Gatunek drewna: wiśnia amerykańska

Czytanie i pisanie to zajęcia, którym Javier Cercas, wybitny hiszpański pisarz, oddaje się najczęściej – stąd jego marzenie o wygodnym miejscu do pracy. Natomiast podczas rozmów pisarza z architektami ze studia RCR Arquitectes marzenie zmieniało kształt, przybierając ostatecznie postać przestrzeni bardziej uniwersalnej, umożliwiającej płynne przechodzenie pomiędzy poszczególnymi formami aktywności: odpoczynkiem, medytacją, czytaniem i rozmyślaniami.

Zgodnie z wizją przyjętą przez studio RCR Arquitectes podjęto decyzję o połączeniu wyrafinowanych technologicznie metod z subtelnością form naturalnych, tworząc prawdziwie fascynujący obiekt. Ślady skanu ciała pisarza można odnaleźć w kształtach ostatecznej formy – ergonomicznego mebla, w pełni dopasowanego do kształtu ciała użytkownika. Ze względu na konieczność szczegółowego odwzorowania złożonej formy, obiekt wyprodukowano z wykorzystaniem urządzenia CNC (sterowanego numerycznie przy pomocy komputera). „Wiśnia amerykańska, z której zrobione jest »Cercas Territory« to wspaniałe drewno – jest piękne i wysokiej jakości, a praca z nim to prawdziwa przyjemność” – tak skomentowali wybór drewna rzemieślnicy z zakładu La Navarra.

3

LIMITING FACTOR

Projekt: Jacob Benbunan (Saffron)

Zamawiający: Juan Luis Arsuaga

Gatunek drewna: tulipanowiec amerykański

Juan Luis Arsuaga, jeden z najbardziej uznanych naukowców w dziedzinie paleontologii i antropologii, „czynnikami ograniczenia” nazywa elementy, bez których człowiek nie byłoby w stanie przetrwać. Z takiego podejścia zrodziła się koncepcja marzenia o niewielkiej, mobilnej chacie z drewna, która uwzględniałaby wszystkie takie czynniki, umożliwiając tym samym jej mieszkańcowi spędzenie kilku dni w górach i cieszenie się naturą.

Aby urzeczywistnić marzenie paleoantropologa, Jacob Benbunan i jego zespół z firmy Saffron musieli cofnąć się do korzeni. Interpretując życzenie Arsuagi, zamierzali stworzyć schronienie, wpisujące się w naturalne otoczenie, które można zabrać w góry i tam zostawić. „Tym samym architektura zaczyna pełnić funkcję służebną wobec człowieka i natury” – wyjaśnił Jacob Benbunan.

Jest to projekt szczególny, składający się z szeregu wachlarzy, rozkładanych do postaci przypominającej schronienie” – opisał efekt pracy Félix Larragueta, dyrektor zakładu La Navarra. „W tulipanowcu, z którego wykonano projekt »Limiting Factor« doskonale się pracuje, drewno nie skręca się i nie odkształca. Poza tym jest lekkie, dzięki czemu obiekt waży stosunkowo niewiele, jak na swój rozmiar” – dodał Larragueta.

4A WINDOW TO THE ARZAK UNIVERSE

Projekt: Izaskun Chinchilla

Zamawiający: Juan Mari i Elena Arzak

Gatunki drewna: tulipanowiec amerykański, czerwony dąb amerykański, twardy klon amerykański, miękki klon amerykański, wiśnia amerykańska i olcha amerykańska

Juan Mari i jego córka Elena Arzak prowadzą restaurację „Arzak” w San Sebastian, nagrodzoną trzema gwiazdkami Michelin. Zajmuje ona ósme miejsce w rankingu najlepszych restauracji na świecie. Zgodnie twierdzą, że dzięki przyborom kuchennym są w stanie tworzyć innowacyjne, interesujące i eksperymentalne potrawy. „Byłoby wspaniale, gdybyśmy gotując mogli mieć wszystkie sztućce i naczynia w zasięgu ręki” – podkreśliła Elena. Izaskun Chinchilla wpadła na pomysł, że ich goście byliby zainteresowani widokiem wielu przyborów kuchennych, które pozwoliłyby im zrozumieć złożony proces kryjący się za każdym daniem. W jej projekcie znalazło się okno przeznaczone dla obu głównych aktorów świata rodziny Arzak: kucharza i konsumenta.

Projekt umożliwia kucharzowi zaproszenie gościa, by rzucił okiem w głąb kuchni i spożył posiłek przy stole, przy którym przygotowano potrawę. „A Window to the Arzak Universe” stanowi bezpośrednią interpretację zrównoważonej amerykańskiej gospodarki leśnej. Wykorzystano w nim sześć różnych gatunków drewna, odzwierciedlając objętość upraw. Gatunki o większej i mniejszej populacji wykorzystano odpowiednio w elementach największych i najmniejszych.

BENEDETTA TAGLIABUE

Benedetta Tagliabue jest dyrektorem studio Miralles Tagliabue EMBT z siedzibami w Barcelonie i Szanghaju, a także dyrektorem Fundacji imienia Enrica Miralles. Projekty architektoniczne o wybitnie poetyckim charakterze przyniosły jej szereg międzynarodowych nagród w kategoriach przestrzeni publicznej i wzornictwa. Do projektów autorki należą budynki Parlamentu w Edynburgu i przestrzeń targowa Santa Caterina w Barcelonie.

RCR ARQUITECTES

Rafael Aranda, Carme Pigem i Ramon Vilalta to założyciele studia RCR Arquitectes z katalońskiego miasteczka Olot. Byli wielokrotnie nagradzani w międzynarodowych konkursach. Portfolio zrealizowanych przez nich projektów obejmuje Bibliotekę Medialną w Waalsekrook (Belgia), gmach francuskiego Muzeum Soulages i biurowiec The Edge Business Bay w Dubaju.

JACOB BENBUNAN

Jacob Benbunan jest współzałożycielem i dyrektorem Saffron – firmy specjalizującej się w globalnym pozycjonowaniu marek. Od ponad dwudziestu lat prowadzi programy brandingu na całym świecie dla takich wiodących marek, jak A1 Telekom Austria, Vueling, Bankinter, Swiss Re, Raiffeisen, Turkcell, El Banco Deuno i Litro.

IZASKUN CHINCHILLA

Izaskun Chinchilla prowadzi własną praktykę projektancką. Ma szerokie doświadczenie w obszarze oświaty – wykłada na kilku uczelniach wyższych w Hiszpanii i za granicą. Praktykę projektantki, w której nieustannie dąży do innowacyjności, łączy z pracą badawczą. Jest laureatką ponad 20 konkursów. Do projektów przez nią zrealizowanych należy Biblioteka Medialna Zamku Garcimuñoz w hiszpańskim mieście Cuenca.

HAY FESTIVAL SEGOVIA

HAY Festival w hiszpańskiej Segowii to wydarzenie kulturalne o niezwykłym znaczeniu
– pisarze, artyści, twórcy, filozofowie, dziennikarze i muzycy z pięciu kontynentów co roku przekształcają historyczną Segowię w arenę debat, dyskusji, wystaw, koncertów, publicznego czytania i warsztatów. Uczestnicy HAY Festival Segovia obrazują świat takim, jakim jest i jakim mógłby być, przy jednoczesnej refleksji nad najistotniejszymi współczesnymi problemami społecznymi.

www.hayfestival.com/segovia

IE SCHOOL OF ARCHITECTURE & DESIGN

Szkoła Architektury i Wzornictwa, jedna z pięciu współtworzących hiszpański Uniwersytet IE, kształci studentów z ponad 90 krajów na studiach licencjackich, magisterskich i podyplomowych. Przywiązując ogromną wagę do projektowania, myślenia krytycznego i przedsiębiorczości, wspiera studentów w procesie znajdowania własnego miejsca w szerokim świecie architektury. Proponuje innowacyjne metody nauczania, łącząc naukę przez internet z klasycznymi wykładami i z praktyką zawodową. To połączenie sprawia, że szkoła nabrała szczególnego znaczenia na współczesnym globalnym rynku.

www.ie.edu/architecture

AHEC

Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego, w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów tego surowca. AHEC prowadzi szereg działań promujących amerykańskie drewno liściaste na ponad 50 rynkach na świecie. W tym celu dostarcza architektom, projektantom oraz użytkownikom informacji na temat dostępnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego, źródeł jego pochodzenia oraz oferowanych produktów. AHEC jest autorem pionierskich opracowań nt. wpływu projektów na środowisko naturalne, stosowanych współcześnie również w innych branżach. Ocenie podlega szereg czynników: zapotrzebowanie na energię pierwotną (ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych), potencjalny wpływ na globalne ocieplenie, potencjalny wpływ na eutrofizację, potencjalny wpływ na zakwaszenie środowiska oraz zdolność tworzenia ozonu w drodze reakcji fotochemicznych.

Źródło/Fot: QUESTIA PR / AHEC

.

Zakres odległości Promień: Km

0
Kategorie
ładowanie…

Dojazd

Wskazówki dojazdu

Pokaż dystans w

Użyj mojej lokalizacji, aby znaleźć najbliższego dostawcę usług