HUBTEX – wózki boczne i 4-kierunkowe

Kompleksowe rozwiązania do transportu wewnętrznego długich ładunków

Każdy producent i dystrybutor z branży przemysłu drzewnego używa w swojej działalności wózków widłowych do transportu wewnętrznego. Z reguły są to „klasyczne” wózki widłowe z przeciwwagą bądź wózki terenowe. Problem pojawia się wtedy, gdy transportowany ładunek jest nietypowych gabarytów, w szczególności gdy jest to ładunek długi. Ponieważ wózek widłowy z przeciwwagą przewozi długi ładunek prostopadle do długiej osi ładunku, szerokość korytarza przejazdu wózka musi być większa od całkowitej długości ładunku.

Zwłaszcza w przemyśle drzewnym ładunki tarcicy, drewna konstrukcyjnego czy też gotowych elementów bywają na tyle długie, że użycie zwykłego wózka widłowego jest niemożliwe – np. gdy brama wjazdowa, alejka między towarami/regałami lub inny przejazd jest węższy od długości transportowanego ładunku. Problem ten całkowicie rozwiązują specjalistyczne wózki widłowe do dłużyc, czyli wózki boczne i 4-kierunkowe, które w odróżnieniu od wózków z przeciwwagą przewożą ładunki równolegle do długiej osi ładunku.

Zgodnie ze swoją nazwą wózki boczne pobierają i przewożą ładunki „z boku” w stosunku do kierunku jazdy, podczas gdy wózki z przeciwwagą przewożą ładunek czołowo „przed sobą”.

O ile korytarz roboczy wózka z przeciwwagą transportującego dłużycę odpowiada długości ładunku (plus odstęp bezpieczeństwa), o tyle w wózku bocznym korytarz roboczy stanowi (w uproszczeniu) sumę szerokości kabiny wózka i szerokości (ale nie długości!) ładunku.

Dla przykładu: w przypadku transportu pakietu tarcicy o wymiarach 6 × 1,2 m wózek z przeciwwagą musi mieć do dyspozycji korytarz przejazdu powyżej 6 m, podczas gdy dla wózka bocznego wystarczy korytarz przejazdu 2,2 m.

Szerokość korytarza pracy to nie jedyna zaleta wózka bocznego przy transporcie dłużycy. Ważną korzyścią jest także doskonała widoczność dla operatora, bo ładunek nie zasłania drogi, co jest regułą dla wózka z przeciwwagą. Kolejną korzyścią jest całkowita stabilność wózka i ładunku, gdyż podczas transportu ładunek nie spoczywa na widłach, lecz na szerokiej platformie, co zapewnia operatorowi idealną widoczność.

Węższy korytarz pracy, 100-procentowa widoczność, stabilność jazdy skutkują kolejną zaletą – większą prędkością jazdy i w efekcie większą wydajnością pracy.

Oczywistą korzyścią zastosowania wózka bocznego w stosunku do wózka z przeciwwagą jest możliwość składowania znacznie większych ilości towaru na tej samej powierzchni z uwagi na zawężone drogi komunikacyjne.

Te wszystkie korzyści sprawiają, że wózki boczne są niezastąpione w każdym rodzaju przemysłu z ładunkami dłużycowymi – zwłaszcza w przemyśle drzewnym.

Wózki boczne z uwagi na swoją konstrukcję dzielą się na dwie kategorie: 2-kierunkowe platformowe oraz 4-kierunkowe.
Czołowym producentem wózków bocznych i 4-kierunkowych jest niemiecka firma HUBTEX Maschinenbau GmbH z siedzibą w Fuldzie. Oferta firmy obejmuje wózki boczne o udźwigu od 3 do 25 ton z napędem spalinowym (Diesel lub LPG) oraz akumulatorowym.
Wózki boczne 2-kierunkowe (platformowe), zwane także wózkami tartacznymi, to konstrukcje na podwoziu 4-kołowym, przy czym w 90% przypadków stosuje się ogumienie pneumatyczne, znacznie lepiej sprawdzające się na nierównościach terenu od kół pełnych, superelastycznych, zalecanych w tych miejscach pracy, gdzie często dochodzi do przebijania opon.

W przemyśle drzewnym najczęściej wykorzystywane są wózki tartaczne o udźwigu 3-5, nieco rzadziej o udźwigu 6-10 t. Wózki HUBTEX napędzane są silnikami Diesla produkcji Perkins (seria GX), natomiast wózki na gaz LPG napędzane są silnikami General Motors (GM).

Przełożenie napędu następuje hydrostatycznie na oś tylną poprzez hydrostat produkcji Rexroth. Standartowo wózki boczne HUBTEX oferowane są z platformami roboczymi o szerokości 1200 i 1400 mm, co odpowiada szerokości wózka odpowiednio: 2000 i 2200 mm.

Standardowym elementem wyposażenia jest układ loadsensing – stosowany w dużych maszynach budowlanych – znacznie wydłużający żywotność hydrauliki roboczej. Rozwiązanie to w urządzeniach konkurencyjnych dostępne jest jako opcja za dopłatą.

W razie potrzeby HUBTEX wyposaża swoje wózki w różnego rodzaju osprzęt dodatkowy, taki jak: trawersy do dłużyc, pantografy, widły teleskopowe. Dużym atutem firmy HUBTEX jest fakt, że wszystkie tego rodzaju osprzęty dodatkowe pochodzą z własnej fabryki – firmy STABAU, przejętej przez firmę 10 lat temu. Dzięki temu wszystkie osprzęty robocze są optymalnie dopasowane do wózka – bardzo często nie powodują redukcji udźwigu lub redukują udźwig w minimalnym stopniu.

Druga grupa wózków bocznych to wózki 4-kierunkowe (czterodrożne).
W tej dziedzinie HUBTEX może poszczycić się najszerszą ofertą na świecie. Obejmuje ona następujące rodzaje wózków:

  • 4-kierunkowe wózki 3-kołowe z napędem spalinowym (Diesel/LPG) i akumulatorowym o udźwigu do 10 ton;
  • wielokierunkowe wózki 4-kołowe z napędem akumulatorowym o udźwigu 2-25 ton;
  • wózki akumulatorowe prowadzone dyszlem o udźwigu 1,5-4 t;
  • wózki wielokierunkowe do komisjonowania długich ładunków.

Dwa pierwsze rodzaje wózków dostępne są zarówno z kołami gumowymi, superelastycznymi, dzięki czemu mogą pracować w każdych warunkach terenowych, jak i z kołami „twardymi” (wulkolanowymi) optymalnymi do pracy w halach, zwłaszcza w warunkach wysokiego składowania, gdzie sztywność konstrukcji zapewnia odpowiednią stabilność wózka na dużych wysokościach podnoszenia.

Najpopularniejsze w przemyśle drzewnym są 3-kołowe wózki 4-kierunkowe serii DQ z napędem spalinowym z silnikami Perkinsa (Diesel) lub General Motors (LPG). Wózki te mają udźwig do 10 ton i dostępne są z platformą o szerokości 1200 lub 1400 mm, co daje odpowiednio szerokość wózka 2370 lub 2570 mm. W związku z tym korytarz roboczy tych wózków wynosi poniżej 3 m.

Przeniesienie napędu w spalinowych wózkach HUBTEX odbywa się hydrostatycznie na wszystkie koła (hydrostat produkcji Rexroth-Bosch). Standardowym elementem wyposażenia jest blokada mechanizmu różnicowego (reduktor) umożliwiająca pracę w trudnym terenie (śnieg, lód, błoto, teren grząski itp.) i zabezpieczająca wózek przed ślizganiem się bądź zakopaniem.

Skrętność wszystkich kół umożliwia jazdę w 4 kierunkach oraz obrót w miejscu. Duże koła gumowe, superelastyczne posiadają głęboki protektor.

Od 2007 roku wózki boczne produkcji HUBTEX sprzedawane są przez oficjalne przedstawicielstwo producenta – firmę HUBTEX Polska z siedzibą w Krakowie.
HUBTEX Polska zapewnia klientom profesjonalne doradztwo techniczne na etapie sprzedaży oraz świadczy serwis techniczny na terenie całego kraju i zapewnia szybkie dostawy części zamiennych.

.

Zakres odległości Promień: Km

0
Kategorie
ładowanie…

Dojazd

Wskazówki dojazdu

Pokaż dystans w

Użyj mojej lokalizacji, aby znaleźć najbliższego dostawcę usług