Przyszłość w Formatyzacji

Firma Agmasoft działa na rynku oprogramowania od 1999 roku, przy czym do 2004 funkcjonowała pod nazwą Amicom. Od początku przedsiębiorstwo jest związane głównie z branżą meblarską. Silny rozwój firmy nastąpił na przełomie 2008 i 2009 roku, kiedy to wprowadziła ona na rynek system Formatyzację 5, będący jedynym, polskim oprogramowaniem dającym możliwość integracji z piłami panelowymi. Nazwa Formatyzacja jest mocno kojarzona z tym producentem i jak wynika z rozmowy z Mariuszem Pytlem, właścicielem Agmasoft, będzie stanowiła jedną z głównych dróg rozwoju firmy.

Meble, Materiały i Akcesoria: Jak w perspektywie firmy Agmasoft wyglądała rewolucja informatyczna w polskich zakładach meblarskich?

Mariusz Pytel: Agmasoft działa na rynku oprogramowania dla branży meblarskiej od 1999 roku. Przez kilka lat zbieraliśmy doświadczenie i uczyliśmy się tego dosyć trudnego rynku. Po prawie 15 latach aktywnej działalności możemy stwierdzić, iż polski przemysł meblarski nauczył się bardzo wiele – jeśli chodzi o wykorzystywanie narzędzi informatycznych. Od prostych programów kiedyś, do rozbudowanych i kompleksowych systemów dzisiaj – tak najkrócej można opisać tą ewolucję. Z naszej perspektywy od prostego programu do optymalizacji rozkroju – Formatyzacja 3 do rozbudowanego, kompleksowego systemu Formatyzacja 5 ONLINE. Przez te lata sprzedaliśmy prawie 700 licencji na program Formatyzacja 3. Największa sprzedaż Formatyzacji 3 przypadła na lata 1999-2009, natomiast począwszy od 2010 roku zanotowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży systemu Formatyzacja 5. Nie przypadkiem ta przestrzeń czasowa tak się kształtuje. Ostatnie lata to istotny czas w modernizacji parku maszynowego polskich przedsiębiorstw produkujących meble, a Formatyzacja 5 to system współpracujący z większością maszyn znanych producentów.

MMiA: Jakie dziś oczekiwania mają Państwa klienci?

M. P.: Dzisiejsze oczekiwania przedsiębiorców w stosunku do systemów informatycznych są bardzo duże, ale przede wszystkim bardzo świadome. Dlaczego – ponieważ informatyzacja to wymierne korzyści finansowe. Dzisiaj nie wystarczy już prosty system do optymalizacji. Oczekiwanie w stosunku do systemów wspomagających pracę przedsiębiorstwa są coraz wyższe. Dzisiejsze systemy muszą się integrować praktycznie na każdym poziomie działalności – to nie jest już opcja tylko standard. Integracja z systemami finansowo księgowymi, CAD/CAM, ERP, B2B jest naturalnym krokiem w informatyzacji zakładów i nie powinna odbywać się w drodze rewolucji tylko świadomej i zaplanowanej ewolucji. Niezbędne, oczywiście jest przy tym posiadanie odpowiedniej wiedzy integratora systemu oraz zaplecza technicznego.

MMiA: Państwa firma skupia się głównie na wdrażaniu systemów do optymalizacji rozkroju: począwszy od najprostszego programu Formatyzacja 3, poprzez rozbudowany system Formatyzacja 5, a skończywszy na zleceniach internetowych – tzw. rozkroju online. Prosilibyśmy o ich krótkie przedstawienie i uwypuklenie różnic.

M. P.: Formatyzacja 3 to prosty program do optymalizacji rozkroju płyt meblowych, dedykowany głównie dla pił formatowych. Operator wprowadza lub importuje formatki, wybiera materiał, wykonuje optymalizację i drukuje rozkroje. Pilarz na podstawie wydruków rozcina materiał. Program jest prosty w obsłudze i szybki w działaniu. Posiada możliwość wydruku etykiet, rozliczenia materiału, prowadzenia prostej gospodarki materiałowej i odpadowej.

Z kolei Formatyzacja 5 jest rozbudowanym systemem do zarządzania procesem rozkroju w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach. Posiada wiele unikalnych rozwiązań i modułów. Obecnie system jest zainstalowany w ponad dwustu przedsiębiorstwach w Polsce i za granicą. Jest to program sieciowy oparty na wydajnej i dobrze skalowalnej bazie danych SQL. Współpracuje z większością pił panelowych znanych producentów: Felder, Homag, Schelling, SCM, Biesse, Giben oraz Macmazza. Posiada możliwość generowania plików dla obrabiarek CNC na podstawie plików wzorcowych.

Dla systemu Formatyzacja 5 oferujemy moduł eFormatyzacjaONLINE, który umożliwia składanie zleceń przez internet. Jako jedyna firma w Polsce posiadamy kompletne rozwiązanie tego typu. System oferuje pełną wycenę zlecenia w trybie online, czyli użytkownik wprowadza formatki, wybiera materiał (dekor oraz okleinę), wykonuje samodzielnie rozkrój i przesyła zlecenie do realizacji. Co istotne podgląd zoptymalizowanego rozkroju jest dostępny praktycznie natychmiast (czas oczekiwania około 10-20s). Optymalizacja może być wykonywana kilkakrotnie z różnymi warunkami startowymi – klient ma możliwość wyboru sposobu cięcia. Wycena zlecenia może być dowolnie skonfigurowana przez administratora systemu. Internetowa baza danych może być replikowana na podstawie systemów magazynowo-księgowych, co powoduje, iż klient ma zawsze aktualne dane o asortymencie (stany magazynowe oraz ceny). System działa w pełni automatycznie i autonomicznie (nie wymaga skomplikowanej administracji i fachowej wiedzy). Dla naszych klientów zapewniamy wydajne i bezpieczne platformy serwerowe, dzięki czemu dostępność systemu jest praktycznie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Online działa także FormatyzacjaView – moduł do wydruku etykiet. Częstym problemem w firmach jest automatyzacja procesu ich wydruku. Jest to kłopot, gdyż większość oprogramowania do optymalizacji drukuje etykiety ciągiem w momencie wykonywania optymalizacji w biurze. Na produkcji pracownik musi tracić mnóstwo czasu na oklejaniu formatek – a przede wszystkim wyszukiwaniu etykiet. Ale jest na to rozwiązanie – wydruk etykiety online w momencie jej wycinania. Operator w biurze wykonuje optymalizację i wysyła zlecenie na produkcję (nie drukując żadnych dokumentów). Na ekranie komputera przy pile pojawia się zlecenie cięcia. Pracownik podejmuje to zlecenie i zaczyna wycinać formatki na podstawie widoku rozkroju na ekranie komputera. W momencie wycinania formatki wystarczy kliknąć w obszar formatki na ekranie (dobrym rozwiązaniem jest monitor dotykowy), a wydrukuje się odpowiednia etykieta, którą wystarczy nakleić na formatkę. System podpowiada kolejność cięcia oraz zaznacza formatki, dla których wydrukowano etykietę. Proste i niezawodne rozwiązanie (szerzej będzie prezentowane na targach w Poznaniu w minifabryce Felder – zapraszamy).

MMiA: Jakie ciekawe funkcje zawarte są w oferowanych przez Państwa produktach?

M. P.: Nasze systemy powstawały na bazie doświadczenia i potrzeb rynku. Dzisiaj możemy powiedzieć, że to był dobry kierunek, bo możemy zaoferować wszystko to, czego potrzebują nasi klienci. Posiadają one bardzo dużo funkcji, które nie są spotykane w oferowanych obecnie konkurencyjnych rozwiązaniach. Wielokrotnie zdarzało się, że podczas prezentacji nawet konkurencja przyznawała, że pewnych funkcji nie posiada lub posiada, ale trzeba za to dosyć sporo zapłacić (chodzi głównie o rozwiązania oferowane przez producentów pił panelowych).

Nasz najbardziej rozbudowany system to Formatyzacja 5. Oprócz oczywistych funkcji, czyli optymalizacji rozkroju posiada on wiele rozszerzeń, np.:
– rozkrój płyt o różnych wymiarach (system sam dopiera najodpowiedniejsze rozmiary płyt),
– rozkrój pozostałości użytkowych z gospodarką odpadową (unikalna funkcja automatycznego przydziału wydzielonego podmagazynu dla konkretnej płyty czy odpadu spełniającego kryteria wymiarów),
– precyzyjna wycena zlecenia według różnych kryteriów (m2 płyty, długość cięcia, okleinowanie, operacje dodatkowe na formatce itd.),
– symulacje optymalizacji w celu zamówienia najbardziej odpowiedniego materiału z uwagi na jego wymiar,
– harmonogramowanie zleceń na podstawie kryteriów długości cięcia i oklejania (przy pomocy tej funkcji można określić precyzyjnie czas realizacji zlecenia, system automatycznie może zaproponować najbliższy, możliwy termin realizacji),
– ręczna edycja rozkrojów (funkcja bardzo przydatna w momencie konieczności zachowania tzw. przejścia słojów przy wycinaniu, np. fornirowanych frontów kuchennych),
– import danych o formatkach z wszystkich znanych systemów do projektowania mebli, np.: Imos, 3cad, Planit Fusion, Topsolid, PRO100, PaletteCad, Excel, OpenOffice, pliki txt, pliki csv – itd.,
– moduł zestawów parametrycznych (możliwość definiowania własnych szafek z użyciem zmiennych parametrycznych – podajemy tylko wymiary gabarytowe szafki do rozkroju a system automatycznie przelicza wymiary formatek),
– moduł powiadamiania SMS-ami o stanie zlecenia (głównie przydatne przy zleceniach online),
– moduł zleceń online (zlecenia składane przez internet z możliwością automatycznej wyceny i podglądu rozkroju na stronie internetowej),
– moduł replikacji danych z systemów magazynowo-księgowych (Subiekt GT, WAPRO WfMag, CDN Optima, nova, itd…),
-moduł generowania plików NC dla pił panelowych (Felder, Homag, SCM, Biesse, Schelling, Gabbiani, Giben, Macmazza, inne),
– moduł wydruku etykiet (w tym wydruk etykiet online poprzez FormatyzacjęView)…
… i wiele innych modułów – zapraszam do odwiedzenia naszej strony w celu zapoznania się ze szczegółami.

MMiA: W jakim kierunku podąża obecnie rozwój Państwa programów?

M. P.: Oczywiście nasze oprogramowanie jest ciągle rozwijane – średnio miesięczne wydajemy co najmniej jedną wersję z dodatkowymi opcjami – i tak od kilku lat. Mamy mnóstwo pomysłów na nowe funkcje, ale dbając o komfort pracy naszych użytkowników nie zarzucamy ich masą nowych funkcjonalności, gdyż uważamy, że oprogramowanie musi przejść wszelkie możliwe testy przedprodukcyjne a następnie produkcyjne – czyli najpierw my testujemy a później wybrani klienci.

MMiA: Czy dokonujecie Państwo modyfikacji programów według uwag zgłaszanych od klientów?

M. P.: Nasze rozwiązania głównie opierają się na potrzebach zgłaszanych przez naszych odbiorców i według tych uwag systemy są cały czas udoskonalane i rozwijane. Powstaje wiele nowych i ciekawych opcji (np. grupowanie wielu zleceń w jedno – co powoduje oszczędność materiału, ręczna edycja rozkrojów w celu ułożenia, np. frontów z przechodzącymi słojami, wiele integracji z systemami zewnętrznymi, itd.). Zaletą naszych systemów, co potwierdza wielu klientów, jest podejście, że to system powinien się dostosować do ich potrzeb a nie odwrotnie.

MMiA: Czy mógłby Pan podać przykłady nowych funkcjonalności i mechanizmów, które zostały w ostatnim czasie wprowadzone do Państwa aplikacji?

M. P.: Obecnie mocno pracujemy nad funkcjami związanymi ze zleceniami internetowymi. Nowa wersja eFormatyzacjiONLINE została wydana w styczniu tego roku, a już pracuje na niej kilkunastu naszych klientów.

Przedsięwzięcie to pochłania dużo czasu, bo staramy się podejść do tego profesjonalnie. Musieliśmy stworzyć niezawodne środowisko serwerowe, co wymagało przetestowania kilku wybranych rozwiązań zaoferowanych przez centra danych. Obecnie mamy już infrastrukturę i środowisko serwerowe, dlatego możemy prężnie działać.

Kolejnym naszym krokiem, który chcemy wykonać jest stworzenie systemu zamawiania mebli, głównie szafek kuchennych, z wykorzystaniem Internetu. Ukończyliśmy już prace przygotowawcze związane z systemem Formatyzacja 5 i obecnie pracujemy nad modułami internetowymi. Internet to kolejny etap rozwoju każdej firmy. Za kilka lat większość hurtowni z płytami meblowymi będzie korzystać z rozkrojów internetowych, dlatego staramy się już dzisiaj do tego przygotować. Mamy rozwiązania, które spełnią te wymagania. System eFormatyzacjaONLINE jako jeden z nielicznych oferuje już dziś możliwość pełnej automatyzacji procesu zamawiania rozkroju formatek. Automatyczna i szybka wycena online z podglądem rozkroju na stronie internetowej to podstawa tego systemu. Jeżeli do tego dodamy różne usługi dodatkowe typu: nawierty, nutowania, pogrubianie formatek, dowolne okleinowanie krawędzi oraz operacje CNC to klient będzie miał wszystko czego potrzebuje – czyli doskonałe narzędzie do natychmiastowej wyceny materiałowej. Poza tym, aby zaoszczędzić czasu klientom składającym zlecenia dodaliśmy funkcję importu formatek z wykorzystaniem schowka – czyli szybką i prostą operację kopiuj – wklej. To proste rozwiązanie daje możliwość szybkiego przenoszenia danych pomiędzy systemami do projektowania mebli a systemem eFormatyzacjaONLINE.

Kolejnym rozwiązaniem, nad którym również „mocno” pracujemy, jest FormatyzacjaView. Będzie ono miało zastosowanie w firmach gdzie istnieje konieczność stosowanie etykiet z uwagi na posiadane maszyny – głównie centra obróbcze. Dlaczego? – bo jedynym słusznym rozwiązaniem jest automatyzacja tego procesu, czyli od optymalizacji do realizacji. Coraz częściej stosowanym modelem pracy w firmach meblarskich jest model zaprojektuj i wykonaj. Biuro zajmuje się technologią i wytwarzaniem dokumentacji, a produkcja wytwarzaniem wyrobu na podstawie tej dokumentacji. To jest najrozsądniejszy podział pracy i do tego są potrzebne narzędzia informatyczne. Projekt mebli wykonany w oprogramowaniu CAD (np. Imos, 3cad, Topsolid) trafia do realizacji. Przy pomocy odpowiednich modułów generowane są programy NC i CNC. Następuje proces optymalizacji w systemie Formatyzacja 5 i zlecenie trafia na produkcję. Pilarz podejmuje zlecenie i realizuje je z wykorzystaniem oprogramowania FormatyzacjaView naklejając odpowiednie etykiety. Oklejona formatka trafia na maszynę CNC i na podstawie kodów kreskowych wykonywany jest odpowiedni program – wszystko dzieje się automatycznie.

MMiA: Dla jakich sektorów produkcji Państwa oferta jest szczególnie ciekawa i konkurencyjna?

M. P.: Nasze oprogramowanie skierowane jest głównie do zakładów wytwarzających meble i hurtowni płyt. Z uwagi na modułowość oprogramowania jesteśmy w stanie dostosować się ściśle do potrzeb klienta. W przypadku zakładów produkujących meble głównym zadaniem naszych systemów jest optymalizacja rozkroju, czyli pierwszy etap produkcji. Dane o formatkach mogą być pobierane bezpośrednio z systemów ERP lub systemów do projektowania. Automatyzacja tego procesu przyspiesza produkcję i eliminuje błędy. Kolejnym etapem jest optymalizacja rozkroju i generowanie plików NC i CNC dla maszyn. W tym obszarze system Formatyzacja 5 jest bezkonkurencyjny, gdyż posiadane postprocesory pozwalają na integrację z dowolnymi maszynami. Na podstawie wygenerowanych programów NC i CNC wykonywane są wszystkie niezbędne obróbki formatek. Proces może być monitorowany na każdym etapie przy pomocy systemu F5produkcja.

W przypadku hurtowni płyt system Formatyzacja5 z modułem eFormatyzacjaONLINE zapewnia pełną automatyzację procesu zamawiania rozkroju formatek. Jest to doskonałe narzędzie dla hurtowni płyt i zakładów wykonujących usługę rozkroju płyt.

MMiA: Jakie Państwo macie plany na przyszłość?

M. P.: Przyszłość chcemy oprzeć na sprawdzonej i rozpoznawanej marce „Formatyzacja”. Uważamy, że tylko solidne podstawy dają szansę rozwoju na przyszłość. Oczywistym kierunkiem rozwoju są systemy internetowe i w tym kierunku będziemy podążać. Nasze plany na najbliższe miesiące to internetowe zamawianie mebli i automatyzacja tego procesu. Obecnie intensyfikujemy pracę w tym kierunku, gdyż nasi klienci wykazują duże zainteresowanie takimi rozwiązaniami. Na targach w Poznaniu zaprezentujemy również rozwiązanie automatyzujące proces produkcji w minifabrykach oparte na systemie Formatyzacja 5 i FormatyzacjaView.
Nasze działania marketingowe będziemy głównie skupiać w Internecie – według nas to jest najlepszy sposób promocji firmy.

MMiA: Dziękujemy za rozmowę.

M. P.: Dziękuję bardzo.

(jz)

.

Zakres odległości Promień: Km

0
Kategorie
ładowanie…

Dojazd

Wskazówki dojazdu

Pokaż dystans w

Użyj mojej lokalizacji, aby znaleźć najbliższego dostawcę usług