– Przejście od obrzeży do powierzchni było logicznym, ale wymagającym rozszerzeniem palety produktów REHAU. Bo przecież odtąd już nie tylko podążaliśmy za wzorami wprowadzanymi przez producentów płyt, ale tworzyliśmy je sami, wchodząc w rolę projektantów i trendsetterów. 10 lat temu, na targach interzum 2013, zaprezentowaliśmy meblarskiemu światu pierwszą edycję naszych materiałów powierzchniowych. Zarówno sama koncepcja, jak i techniczna realizacja dwóch pierwszych linii produktów RAUVISIO crystal i brilliant spotkały się na całym świecie z bardzo pozytywnym przyjęciem. Również eksperckie jury Red Dot Award natychmiast dostrzegło potencjał i wyjątkowość szklanego laminatu RAUVISIO crystal, wyróżniając go cenioną nagrodą Design Award. – mówi Hans Peter Mehnert, szef działu Furniture Systems and Components.
O jubileuszu, największych wyzwaniach i kolejnych etapach rozwoju programu materiałów powierzchniowych REHAU opowiada poniżej.
Na rynku działa wielu producentów płyt. Po co zatem własna kolekcja materiałów powierzchniowych REHAU?
Hans Peter Mehnert: W początkowych pracach koncepcyjnych kierowały nami dwie idee. Jedna z nich to element naszego DNA, czyli pionierskie podejście, polegające na zastępowaniu innych materiałów polimerami i nadawaniu produktom nowych, niezwykłych właściwości lub ułatwianiu ich obróbki. Druga to logiczna konsekwencja udanej strategii rozwoju działu Interior Solutions, czyli przejście od obrzeża do powierzchni.
Od samego początku koncentrowaliśmy się na jasno określonym segmencie produktów i celowo pragnęliśmy odróżnić się od klasycznego biznesu masowego, czyli producentów płyt wiórowych. Nasz pomysł opierał się na laminacie polimerowym. Jednak dopiero dzięki know-how obejmującemu proces prasowania płyty nośnej i laminatu powstał produkt, który można było wprowadzić na rynek. Produkcja powtarzalnych, wysokiej jakości płyt meblowych o niezmiennych kolorach i dużej odporności na odkształcenia wymagała sporych inwestycji w technologię procesu i licznych prac rozwojowych. Trzecim krokiem było uzyskanie gotowego, monolitycznego elementu meblowego, wykończonego obrzeżem wykonanym w technologii laserowej. Dzięki tej triadzie udało nam się wejść na rynek międzynarodowy, na którym dziś realizujemy najróżniejsze modele biznesowe, w zależności od potrzeb naszych klientów w różnych krajach. I nie ma znaczenia, czy chodzi o przemysłową produkcję mebli, zakłady stolarskie i sieci sprzedaży komponentów bądź gotowe moduły meblowe.
Sprostanie tak dużemu wyzwaniu było możliwe tylko dzięki silnemu zespołowi, realizującemu jeden wspólny cel. Jestem naprawdę dumny z tego niezwykłego zespołowego osiągnięcia.
Co jest tak wyjątkowego w tym materiale, że jako firma REHAU odważyliście się przejść od producenta obrzeży do dostawcy kompletnych komponentów meblowych?
H.P.M.: Dzięki obrzeżom spełniamy już wiele wstępnych warunków do podjęcia takiego kroku. Znamy materiały i procesy w produkcji i obróbce. Posiadamy specjalistyczną wiedzę w zakresie zachowania wierności kolorów, doboru dekorów, zarządzaniami kolekcjami i zarządzania jakością. REHAU to znacznie więcej niż dostawca, zawsze jesteśmy również partnerem serwisowym i rozwiązujemy problemy, działając z naszymi zespołami handlowymi i technicznymi na miejscu u naszych klientów.
Te kompetencje przenieśliśmy na płyty meblowe. Powierzchnie współczesnych mebli cechują nie tylko specjalne właściwości, takie jak poziom połysku, powłoka zapobiegająca pozostawaniu odcisków palców, odporność na mikrozarysowania i wiele innych. Każda funkcja wymaga dużego doświadczenia i wiedzy na temat procesów. Jednak ostatecznie wszystkie materiały muszą zawsze przekonać naszych klientów i decydentów, udowadniając swoją innowacyjność oraz przydatność w produkcji i montażu.
W przypadku takiej gamy produktów bardzo ważne jest, abyśmy nie myśleli tylko w kategoriach wielkości przemysłowych, ale także dawali projektantom wnętrz lub stolarzom możliwość zamawiania małych ilości na potrzeby konkretnych projektów. Logistycznie jest to prawdziwe wyzwanie.
W przypadku obrzeży dostosowujecie się do wzorów producentów płyt. W przypadku powierzchni meblowych chcemy również wyznaczać trendy. Jak wyczuć, co jest akurat na czasie w aranżacji wnętrz?
H.P.M.: Aby wypracować pewne wyczucie kierunku, w którym idzie świat, potrzebne są dobre sieci kontaktów, ale również specjaliści we własnych szeregach, którzy obserwują międzynarodowy rynek meblarski i monitorują branże, w których design pełni istotną rolę, takie jak przemysł motoryzacyjny, moda czy przemysł kosmetyczny. Obecnie spełniamy obydwa te warunki. Dlatego nie jesteśmy już tylko naśladowcą w projektowaniu, ale także innowatorem i od kilku lat wprowadzamy na rynek własne kolekcje. Przykładem tego jest kolekcja kolorystyczna „Passion for color” czy ulepszone wersje naszych własnych produktów, takie jak RAUVISIO crystal deep. W tej unikalnej kolekcji polimerowe szkło zostało wzbogacone o nowy ekscytujący element: subtelny, metaliczny połysk. Również pod tym względem jestem bardzo dumny, że jesteśmy wyróżniani renomowanymi nagrodami za wzornictwo. Naszym najnowszym sukcesem jest nagroda Red Dot Award dla RAUVISIO crystal deep w kategorii Product Design: Materials and Surfaces.
Jaką rolę odgrywa linia wzornicza w portfolio REHAU?
H.P.M.: Ta rola jest kluczowa. Bo nie tylko przenosimy wzór powierzchni na obrzeże, ale także na inne elementy frontu meblowego, takie jak żaluzje, cokoły czy listwy przyblatowe. Dzięki takiemu całościowemu podejściu do wzornictwa cieszymy się unikalną pozycją wśród naszych klientów. Każdy, kto kiedykolwiek próbował łączyć różne materiały w tym samym kolorze, wie, jak trudno jest znaleźć „idealne połączenie”. Bo przecież biały białemu nierówny. Dzięki liniom i kolekcjom wzorniczym upraszczamy proces zakupu, który klient może sfinalizować praktycznie w jednym miejscu. Dlatego w przypadku każdego nowego produktu musimy myśleć o linii wzorniczej. Tę wartość dodaną docenili jurorzy Red Dot Award, German Design Award i Iconic Award, przyznając kolekcji Noble Matt wyróżnienie Innovative Interior.
Zrównoważony rozwój – w tym aspekcie pozycjonują się powierzchnie meblowe REHAU?
H.P.M.: Społeczności zmierzają w kierunku zrównoważonego rozwoju. Jest tu wiele fascynujących koncepcji. Ale grupa nabywców musi być również gotowa za nie zapłacić. Produkujemy wysokiej jakości produkty, które same w sobie cechuje długa żywotność. Spełniamy wszystkie przepisy dotyczące zgodności, upewniamy się, że surowce, których używamy, są nieszkodliwe – do prasowania płyt w Niemczech używamy już w 100% zielonej energii elektrycznej, a kolejne kraje w miarę możliwości pójdą za naszym przykładem – oraz ograniczamy opakowania tam, gdzie to możliwe. Nasza płyta nośna bazuje na rdzeniu z certyfikowanego drewna PEFC pokrytego laminatami polimerowymi lub materiałami warstwowymi.
Przemysł meblowy czy stolarstwo, gdzie macie największych fanów?
H.P.M.: Mamy fanów w obu obozach. Ze względu na wysoki wskaźnik uprzemysłowienia nasza działalność w Europie Środkowej opiera się na przemyśle meblarskim, a w szczególności na producentach mebli kuchennych, którzy korzystają już prawie z całej oferty naszych powierzchni meblowych. Jednak równie ważna dla nas jest oczywiście obecność w specjalistycznych sklepach i zakładach stolarskich. Również tutaj jesteśmy cenionym partnerem.
Na całym świecie stworzyliśmy różne modele biznesowe i kolekcje zorientowane na grupy docelowe, więc musielibyśmy nakreślić inny obraz dla każdego kraju. Handlowiec, stolarz, projektant wnętrz czy dystrybutor jest zawsze powiązany z rynkiem, jego strukturami dystrybucyjnymi, infrastrukturą oraz istniejącą siłą nabywczą.
Czego mogą oczekiwać klienci w przyszłości?
H.P.M.: Inspirujących, innowacyjnych produktów, łatwych w obróbce materiałów, zrównoważonych rozwiązań. I usług oferowanych przez nas klientom i partnerom. Jeśli nawiążemy do hasła towarzyszącego naszemu wejściu na rynek 10 lat temu, świat powierzchni meblowych obejmuje o wiele więcej wymiarów.
Dziś naszą misją jest wspieranie klientów przemyślanymi rozwiązaniami w zakresie projektowania wnętrz i budowy mebli – na bardzo wysokim poziomie jakości i obsługi. Wyraża to nasz slogan reklamowy: „Enabling Exceptional Design”. Dzięki całościowym rozwiązaniom nasi klienci mogą realizować wyjątkowe projekty. Stanowi to podstawę do kreatywnego projektowania wnętrz.