Nieustannie satysfakcjonującą ilością sprzedaży w sektorze meblarskim we Francji cieszy się segment łóżek. Jednym z istotnych czynników, które wpłynęły na wzrost zakupów łóżek w roku 2012 była dobrze przemyślana reorganizacja powierzchni handlowych i świetnie przygotowana kampania promocyjna przez specjalistów z branży.
Dzięki tym działaniom segment sypialny jako jedyny z branży zanotował wzrost o +0,5% w 2012 r. Dużą rolę odgrywają tu również aktualne tendencje na rynku francuskim majce na uwadze zwiększanie komfortu odpoczynku i relaksu, jak również upodobanie społeczeństwa francuskiego do wysokiej jakości snu.
Segment kuchenny – zajmuje drugą pozycję w sprzedaży w branży meblarskiej z 25 % udziałem w rynku. Po prawie 10-cio letnim nieprzerwanym wzroście sprzedaży w roku 2012 sprzedaż mebli kuchennych zaznaczyła spadek (-1,6 %). Niemniej jednak plasuje się na wysokiej pozycji w udziale rynkowym, gdyż stanowi bardzo istotny element wyposażenia francuskich gospodarstw domowych. Warto zaznaczyć, iż ważnym elementem przy zakupie mebli kuchennych dla francuskiego konsumenta, jest jego pełne wyposażenie i integralność.
Segment mebli wyposażeniowych – odnotował spadek sprzedaży o 3,9 %w roku 2012 w stosunku do analogicznego okresu z 2011r. Główną przyczyną takiej sytuacji jest ogólne spowolnienie dynamiki sprzedaży na rynku nieruchomości.
Segment kanap i foteli – obecnie zajmuje trzecie miejsce w strukturze rynku z 24,4% udziałem we francuskim sektorze meblowym. Segment ten odnotowuje jednak stały spadek sprzedaży.
Segment mebli łazienkowych – został również dotknięty spadkiem sprzedaży (-2,9%), spowodowanym stagnacją na rynku nieruchomości.
Segment mebli ogrodowych – wielkość sprzedaży w tym segmencie zależy w główniej mierze od czynnika meteorologicznego, a późno rozpoczynający się sezon letni w tym roku spowodował spadek sprzedaży.
Sprzedaż i struktura rynku według rodziny produktów meblowych w 2012 r.
|
wartość w mld euro |
2012/2011 |
udział w rynku 2012 |
Meble wyposażeniowe |
3,28 |
-3,9% |
34,3% |
Kanapy, fotele |
2,33 |
-4,7% |
24,4% |
Meble kuchenne |
2,38 |
-1,6% |
25,0% |
Meble sypialne (łóżka) |
1,14 |
+0,5% |
11,9% |
Meble łazienkowe |
0,27 |
-2,9% |
2,9% |
Meble ogrodowe |
0,14 |
-1,8% |
1,5% |
SUMA |
9,54 |
-3,0% |
100% |
Struktura dystrybucji na francuskim rynku meblarskim
Według danych z francuskiego Instytutu Badań i Promocji Mebli (IPEA), wyspecjalizowane sieci dystrybucyjne zaznaczają coraz silniejszy udział w rynku meblarskim. W 2012 r. ich udział w rynku wyniósł 85,5%, a wynik ten jest porównywalny z rokiem poprzednim.
Ponadto sieci handlowe wyspecjalizowane w meblach kuchennych po raz kolejny osiągnęły wzrost sprzedaży (+0,9%) w 2012 r.
Należy również zauważyć spadek sprzedaży w sklepach z meblami o wysokiej i średniej jakości, jak również tendencje spadkową, która dominuje w niewyspecjalizowanych sieciach handlowych.
Zestawienie struktury dystrybucji mebli we Francji w 2012 r.
Kanały dystrybucji |
Udział w rynku |
Obrót (mln €) |
2011/2012 |
SPECJALISTYCZNE SIECI HANDLOWE |
87,5% |
8,35 |
-2,8% |
Wyposażenie mieszkania |
26,4% |
2,52 |
+0,3% |
Meble „Nowoczesne” typu IKEA, Habitat |
23,1% |
2,20 |
-2,9% |
Sklepy z meblami o średniej jakości |
11,4% |
1,09 |
-9,0% |
Sklepy z meblami kuchennymi |
11,5% |
1,10 |
+0,9 |
Sklepy z meblami o wysokiej jakości |
4,1% |
0,39 |
-8,1% |
Zakłady rzemieślnicze |
4,1% |
0,39 |
-4,0% |
Sklepy z wyposażeniem salonów |
2,3% |
0,22 |
-4,0% |
Inne sklepy specjalistyczne |
4,6% |
0,44 |
-5,6% |
NIEWYSPECJALIZOWANE SIECI HANDLOWE |
12,5% |
1,19% |
-4,0% |
Sprzedaż internetowa i wysyłkowa |
3,9% |
0,38 |
-6,0% |
Supermarkety budowlane |
4,1% |
0,39% |
-1,1% |
Hipermarkety |
1,3% |
0,12 |
-6,0% |
Centra handlowe |
0,5% |
0,05 |
-7,1% |
Inne niewyspecjalizowane sieci handlowe |
2,7% |
0,25 |
-3,6% |
SUMA |
100% |
9,54 |
-3,0% |
Monika Piwek
źródło WPHI Ambasady RP w Paryżu .