Zakończyła się jubileuszowa – 40. edycja Międzynarodowych Targów Meblowych w Ostródzie, w trakcie której po raz pierwszy odbyły się Targi Maszyn i Akcesoriów AMiA oraz Targi Wnętrz Arena Inside. Wydarzenie odwiedziło 10.150 gości z Polski i zagranicy, wśród których przeważali decydenci z Europy Wschodniej.
Na 14 tysiącach m2 powierzchni wystawienniczej zaprezentowało się ponad stu wystawców z kraju i zagranicy. Wśród nich znalazły się zarówno debiutujące marki meblowe, jak i czołowi producenci z branży, m.in.: Forte, Meble Wójcik, Meblomak, MK Foam, Janpol, Stolkar, Eurofirany, Benix. Na imprezie obecne były także firmy usługowe zajmujące się aranżacją i projektowaniem wnętrz oraz wydawnictwa branżowe.
Arena dobrych kontraktów
Na 123 stoiskach zaprezentowano całą gamę najnowszych modeli mebli wypoczynkowych, sypialnianych, stylowych, a nawet dziecięcych. Można było zapoznać się z szeroką ofertą modnych mebli: designerskich krzeseł z plastiku, foteli z jeansu, fikuśnych stołów, ale także tradycyjnych i funkcjonalnych sof, narożników czy komód. Pokazano także ogromną liczbę innych artykułów wyposażenia wnętrz.
Międzynarodowe Targi Meblowe to wyjątkowy moment roku, w którym w jednym miejscu i czasie producenci mogą spotkać się ze swoimi partnerami biznesowymi, aby przedstawić im najnowsze propozycje ze świata kolekcji meblowych będących podstawą do opiniowania wzorów i kontraktacji zamówień. „Na tegorocznej edycji pojawiło się wielu naszych klientów oraz partnerów handlowych. Obecność na takim wydarzeniu jest bardzo ważna, bo nie sprowadza się tylko do oglądania mebli w katalogu. Pozwala odwiedzającym na dotknięcie mebla i zobaczenie modeli, które oferujemy, na własne oczy. Daje także możliwość zyskania nowych kontaktów i jest okazją do spotkań biznesowych w miłej i luźnej atmosferze” – mówi Aleksander Bożek z firmy Benix.
Na kilkudziesięciu stoiskach strefy AMiA ofertę zaprezentowały firmy produkujące między innymi maszyny dla przemysłu tekstylnego i tapicerskiego, systemy odpylające i filtrujące oraz akcesoria i fabrykaty. Firma Allcomp pokazała system MMS (Machine Moving System), umożliwiający pracę cuttera z kilkoma równoległymi stanowiskami. Po raz pierwszy w Ostródzie zaprezentowały się firmy: Semaco, Joldija, Schuko i Bellussi Group.
„Dużym plusem Międzynarodowych Targów Meblowych w Ostródzie jest to, że pojawiają się na nich tylko profesjonaliści i nie jest to impreza otwarta. Dzięki temu wiem, że jeśli ktoś ode mnie weźmie nóżki do mebli czy uchwyt do szafki, to faktycznie jest nimi zainteresowany” – mówi Sarunas Strażnickas, manager ds. eksportu firmy Joldija.
Zarówno wśród zwiedzających z Polski, jak i zagranicy obecni byli: dyrektorzy i prezesi firm, szefowie działów marketingu, kierownicy i właściciele sklepów oraz dyrektorzy pionów produkcyjnych.
Międzynarodowy wymiar MTM
Tej jesieni organizatorzy postawili na ścisłą współpracę z partnerami ze Wschodu. A wszystko to dzięki ścisłej współpracy z Izbami Przemysłowo-Handlowymi w Kaliningradzie i Lwowie, które w sumie zrzeszają 700 firm zza wschodniej granicy. „Międzynarodowe Targi Meblowe mają wiele atutów, które już zwabiają do Ostródy pojedynczych rosyjskich przedsiębiorców, a będą ich wkrótce zwabiać dużo więcej” – mówi Elena Romanowa, dyrektor Wydziału Współpracy Międzynarodowej Kaliningradzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Wśród zagranicznych gości obecni byli także klienci z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Słowacji, Czech, Finlandii i Szwecji. „Przed targami zapewnialiśmy wystawców o obecności klientów z zagranicy i spełniliśmy naszą obietnicę. Wizyty gości z Ukrainy, Litwy, Łotwy, Rosji czy krajów skandynawskich przełożyły się na dużą liczbę zamówień oraz nowych kontaktów” – mówi Robert Mieldziuk, manager projektu. Opinię tę potwierdza Adam Dmuchowski z firmy Werxal, który stwierdza: „Wielokrotnie braliśmy udział w MTM Ostróda i zawsze byliśmy zadowoleni z osiągniętych efektów sprzedażowych i marketingowych. Jednak 40. edycja przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Z racji położenia naszej firmy oraz oferowanego asortymentu sprzedaż eksportowa jest ukierunkowana na rynek Obwodu Kaliningradzkiego, Litwy, Łotwy, Estonii, Białorusi, a także Ukrainy, Czech, Słowacji oraz Rosji. Oceniając strukturę klientów odwiedzających stoisko, najwięcej odwiedzających pochodziło z interesujących nas rynków, choć nie brakowało też gości z innych rejonów, np. z Niemiec, Holandii, Francji, Chorwacji, a nawet Izraela”.
W gronie wystawców z zagranicy znalazły się: włoska firma Bellussi, Joldija z Litwy oraz grecka marka Inart. „Targi to element marketingu poprzedzającego sprzedaż. Dlatego się tu pojawiliśmy” – mówi Agnieszka Gallas, manager sprzedaży Bellussi Group. „Chcielibyśmy, aby dzięki Ostródzie marka Bellussi była bardziej rozpoznawalna”.
Rozmowy o biznesie i nie tylko…
Ze względu na formułę targów w trakcie wydarzenia odbyło się mnóstwo rozmów biznesowych. Ponadto codziennie na scenie miały miejsce prezentacje, warsztaty i wykłady. Ogromnym zainteresowaniem cieszył się panel dyskusyjny zorganizowany przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli. Uczestnicy: Piotr Wójcik, Wojciech Gieburowski, Marcin Tomiczek, Tadeusz Respondek, Andrzej Willman oraz Artur Szynaka odpowiadali na pytania dotyczące przyszłości handlu meblami w Polsce. Wydawnictwo Promedia zorganizowało natomiast wykłady dotyczące marketingu sensorycznego czy efektywnej sprzedaży w dobie kryzysu.
W trakcie targów porad wnętrzarskich udzielali także znani z programów telewizyjnych Daniel Wieleba (Wnętrza Daniela) oraz Urszula Kołodziejek-Herman (Dekoratornia).
Na półmetku targów – 4 września – odbył się tradycyjny Wieczór Wystawcy, w trakcie którego żywiołowy koncert dała grupa Blue Café. Występ gwiazdy poprzedziło niesamowite show grupy Multivisual. W trakcie bankietu kapituła Demuth Expo Awards przyznała także nagrody 40. edycji MTM Ostróda. W tym roku nagradzano w trzech kategoriach: Najlepsze stoisko, Najlepszy mebel tapicerowany, Najlepszy mebel skrzyniowy.
Laureaci nagród Demuth Expo Awards:
• Najlepsze stoisko– ekspozycja firmy Forte,
• Najlepszy mebel tapicerowany – narożnik Bavero firmy Benix,
• Najlepszy mebel skrzyniowy – komoda wystawiona przez wydawnictwo meblarstwo.pl.
Ostródzki profesjonalizm i klimat
Rozmach, z jakim organizatorzy przygotowali tegoroczną edycję, spotkał się z pozytywnym odbiorem wystawców i przybyłych gości z Polski i zagranicy. Wystawcy zgodnie przyznawali, że MTM charakteryzuje profesjonalna organizacja i pozytywny klimat sprzyjający rozmowom biznesowym. „Tegoroczną edycję określiłbym jednym słowem – rewelacja” – mówi Tomasz Wieszczak z firmy Benix. Podobnie uważa Boris Fleites-Jończyk z firmy Tagrel: „Ostródzkie targi są sprawnie zorganizowane i świeższe niż inne tego typu imprezy w Polsce”.
Arena Ostróda to nowoczesne Centrum Targowo-Konferencyjnego Warmii i Mazur, dysponujące 20 tysiącami m2 powierzchni wystawienniczej oraz 2000 m2 powierzchni konferencyjnej, co daje trzecią pozycję w gronie tego typu obiektów pod względem wielkości w Polsce. Obiekt ma doskonałe warunki do organizacji wydarzeń biznesowych na najwyższym poziomie. Jak mówią organizatorzy – sukces tegorocznej edycji targów MTM jest istotnym impulsem do zaproponowania przedsiębiorcom przyszłego kalendarza imprez biznesowych w formule zapewniającej unikalne korzyści, których podstawą jest wysoka stopa zwrotu z inwestycji – udziału w targach.
Kolejna edycja targów meblowych odbędzie się jesienią 2014 r.
(pk)