Raport Domoteki z Salone del Mobile 2025 to podróż przez świat designu widziany oczami tych, którzy go tworzą i na co dzień śledzą jego puls. Wspólnie z architektami, projektantami i ekspertami branży DOMOTEKA po raz kolejny uchwyciła najważniejsze trendy, idee i inspiracje prosto z Mediolanu, które już za chwile będą dostępne w jej ofercie.
Mediolan znów udowodnił, że to tam rodzą się najważniejsze kierunki i trendy w designie. Tegoroczna edycja Salone del Mobile oraz towarzyszący jej Milan Design Week przyciągnęły tysiące miłośników wzornictwa z całego świata.
Wśród nich nie mogło zabraknąć cenionych polskich architektów i projektantów: Katarzyny Bobocińskiej, Grzegorza Goworka, Anny Koszeli, Katarzyny Kraszewskiej, Igi Sawickej, Łukasza Siwca, Justyny Smolarczyk, Katarzyny Szostakowskiej, Doroty Terleckej, Katarzyny Wietecha i Oskara Zięty, redaktorów naczelnych czołowych magazynów wnętrzarskich w Polsce: Anny Chwalińskiej, Anny Grużewskiej, Magdy Mazur i Hanny Rydlewskiej oraz ekspertów branży: Ireneusza Bednarza, Krzysztofa Górskiego, Moniki Kulpy-Miros, Kamila Maślanki, Agnieszki Piętery, Wojciecha Szmita, Pauliny Winnickiej oraz Agaty Żołnowskiej. To właśnie oni, wspólnie z DOMOTEKĄ stali się współtwórcami Raportu Salone del Mobile 2025, który rok do roku podsumowuje najważniejsze trendy, zjawiska i premiery w Mediolanie. Wśród wystawców nie zabrakło czołowych marek obecnych w DOMOTECE, których nowości, niebawem dostępne także dla polskiego odbiorcy, doskonale odzwierciedlały globalne tendencje na rynku wzorniczym.
– DOMOTEKA, jako źródło inspiracji dla architektów oraz klientów w Polsce, przygotowała podsumowanie najciekawszych zjawisk, trendów oraz premier – w postaci Raportu Salone del Mobile 2025, który swą premierę miał podczas wiosennej edycji wydarzenia DOMOdesign w DOMOTECE. Opracowany przez DOMOTEKĘ Raport to nie tylko kompendium wiedzy, ale także wizualna podróż po najbardziej inspirujących przestrzeniach i wystawach tegorocznego Salone i Milan Design Week. Znajdziemy w nim m.in. wybrane trendy kolorystyczne, materiałowe i funkcjonalne, ale też relacje z instalacji „La dolce attesa” autorstwa Paolo Sorrentino, projektów Pedro Almodóvara i Rossy de Palma dla Roche Bobois, czy SaloneSatellite – mówi Agata Brzezińska z Pradery.
DOMOTEKA na tropie trendów
Na Salone del Mobile.Milano 2025, podobnie jak w ubiegłych latach, wyraźnie zaznaczyły się trendy inspirowane naturą i organicznymi formami. W meblach pojawiają się organiczne linie, asymetria i płynne kształty, które nadają projektom rzeźbiarską lekkość i zmysłowy charakter.
– Asymetryczne linie, faliste kontury i miękkie krzywizny wprowadzają do wnętrz dynamikę oraz zmysłowość. Tego typu formy zacierają granicę między sztuką a funkcjonalnością, sprawiając, że meble stają się rzeźbiarskimi obiektami, które naturalnie wpisują się w przestrzeń – mówi architektka Anna Koszela.
Kolorystyka oscylowała wokół ziemistych tonów – beży, zieleni, terakoty – podkreślając bliskość z naturą i wprowadzając spokój do przestrzeni.
– Paleta kolorystyczna dominująca na targach również wskazywała na zwrot ku naturalności i emocjonalności. Ciepłe karmelowe brązy, przytulne odcienie pomarańczy oraz bogata gama zieleni – od oliwkowej po mech – kreowały wnętrza harmonijne i bliskie naturze. Pojawiały się również gliniane róże i ochry, które dodawały świeżości i podkreślały nowoczesne podejście do klasycznych inspiracji – opowiada architektka Katarzyna Kraszewska.
Naturalne materiały
Projektanci skupili się również na wykorzystaniu naturalnych materiałów, takich jak drewno, kamień czy tkaniny z włókien organicznych, co wpisuje się w rosnące znaczenie zrównoważonego designu. Nowe oblicze pokazało także szkło.
– Mocnym kierunkiem jest inwestycja marek w tradycyjne dobre rzemiosło – drewno i metal reprezentowane przez Porra, Porada Boffi oraz wiele mniej znanych. Szkło w różnym wydaniu w oświetleniu i meblach to także umacniający się kierunek. Wszędzie widzimy także obłe kształty w meblach, zapewne mające niwelować odczucie dość napiętej atmosfery geo-politycznej – komentuje projektant Grzegorz Goworek.
Producenci czerpią także z estetyki lat 60. i 70., reinterpretując ją w nowoczesnym duchu – z naciskiem na swobodę formy, modułowość i wielofunkcyjność. Widoczne są też pierwsze nawiązania do lat 80. i 90., a klasyczne style, jak art déco czy mid-century modern, zyskują nowe życie dzięki współczesnym materiałom i technologiom.
– Wśród prezentowanych kolekcji pojawiły się meble wielofunkcyjne i modułowe, odpowiadające na potrzeby dynamicznego stylu życia i ograniczonej przestrzeni. W wielu ekspozycjach dominował minimalizm wzbogacony o ciepłe, organiczne formy i naturalne faktury. Taki design to odpowiedź na współczesne wyzwania – mobilność, optymalne wykorzystanie przestrzeni i zrównoważone podejście do materiałów – zauważa Wojciech Szmit, Product Manager Deante.
Wiele projektów łączyło funkcjonalność z estetyką inspirowaną przyrodą, tworząc meble, które nie tylko służą użytkownikowi, ale także opowiadają historię o harmonii między człowiekiem a środowiskiem. Milan Design Week 2025 pokazał, że prawdziwa wartość designu nie tkwi wyłącznie w przedmiotach, ale przede wszystkim w doświadczeniach. Czołowe marki segmentu premium zaprezentowały spójną wizję współczesnej elegancji, zakorzenionej w rzemiośle, autentyczności i zrównoważonym podejściu do projektowania.
– Marki premium, takie jak: Poliform, Rimadesio, Flexform, Molteni, B&B Italia, Gessi, Henge czy Poltrona Frau nie zawiodły oczekiwań – przygotowały dopracowane i profesjonalne showroomy w centrum Mediolanu, prezentując zarówno premierowe kolekcje, jak i ikony designu – podkreśla Agata Żołnowska, kreator produktu SGI.
Polski Design na światowej scenie
Rodzimym designerom udało się podbić w tym roku Mediolan. Prace twórców takich jak: Oskar Zięta, Zofia Chylak, Marek Bimer czy Marcin Rusak wywoływały ogromne zainteresowanie a międzynarodowi goście ustawiali się w gigantycznych kolejkach, żeby zobaczyć ich artystyczne obiekty. Ekspozycja „Romantyczny brutalizm” stała się jedną z najlepiej ocenianych wystaw tygodnia według światowych mediów – m.in. „Wallpaper”, „Dezeen” czy „Designboom”.
– Rok 2025 to dla nas moment wyjątkowy – nie tylko świętujemy 15 lat działalności studia, ale też 20-lecie Ploppa, naszego pierwszego manifestu technologii FiDU. To symboliczne, że ten „pompowany ludowy obiekt” przeszedł drogę od eksperymentu na Salone Satellite do stałej kolekcji i międzynarodowych muzeów. Cieszy nas, że metal – materiał tak pierwotny i jednocześnie pełen potencjału – nadal potrafi zaskakiwać i inspirować – opowiada Oskar Zięta.
Partnerstwo z Deante Design Studio
Mówiąc o polskim designie w raporcie nie sposób pominąć roli partnera Raportu – Deante Design Studio, który konsekwentnie wspiera rozwój polskiego designu oraz promuje dialog w środowisku architektury i wzornictwa.
– Udział w tworzeniu raportu to dla nas naturalne przedłużenie działań skoncentrowanych na śledzeniu globalnych trendów, inspirowaniu projektantów i budowaniu świadomego, innowacyjnego podejścia do projektowania nagradzanego i docenianego potem w prestiżowych konkursach, takich jak Red Dot Awards czy must have. Partnerstwo w tym projekcie umożliwiło również aktywną obecność w debacie o kierunkach rozwoju wzornictwa, co jest spójne z wartościami i misją marki – mówi Paulina Winnicka, koordynator ds. współpracy z architektami Deante.
Raport DOMOTEKI to wnikliwe spojrzenie architektów i projektantów wnętrz, którzy zawodowo śledzą najnowsze trendy. To także zaproszenie do odkrywania światowego designu, który już niebawem można będzie odnaleźć w ofercie salonów DOMOTEKI.
Pełna wersja Raportu dostępna jest bezpłatnie na stronie https://domoteka.pl/premiera-raportu-domoteki-z-salone-del-mobile-2025-swiatowe-trendy-prosto-z-mediolanu/.
To inspiracja, która pozwala spojrzeć na świat projektowania z nowej perspektywy – oczami tych, którzy byli na miejscu i rozumieją, że design to nie tylko forma, ale też opowieść o naszych czasach.