Znamy hasło Łódź Design Festival 2021!

Po ubiegłorocznej zmianie, spowodowanej sytuacją na świecie, 15. edycja ŁDF wraca do majowej daty. Z tej okazji w Łodzi powstanie aż kilkanaście interesujących wystaw i… pływające ogrody! Do tego spotkania, warsztaty i panele dyskusyjne, które zaciekawią wszystkich zainteresowanych projektowaniem nowej, lepszej rzeczywistości.

 

Jubileuszowa, bo już 15. edycja Łódź Design Festival wystartuje 14 maja pod hasłem LEPIEJ. Festiwal potrwa aż 10 dni, a całość wydarzenia przygotowana zostanie w formie hybrydowej, podobnie jak przed rokiem.

– Tegoroczną edycję organizujemy z pełną świadomością zmian, jakie zaszły w naszym życiu. Zmian, dla których katalizatorem była pandemia, a która w wielu przypadkach jedynie przyspieszyła zachodzące już procesy – mówi Michał Piernikowski, dyrektor ŁDF, dodając, że największa uwaga zostanie poświęcona innowacyjności służącej mądrzejszemu i staranniejszemu projektowaniu. – Żebyśmy lepiej mogli diagnozować problemy i proponować rozwiązania, które zadbają o nasze zdrowie, poprawią komfort psychiczny i bezpieczeństwo. Podpowiemy, w jaki sposób projektować tak, by ulepszyć nie tylko sytuację jednostki, ale i całych społeczności.

 

Hybrydowa formuła

Ważnym tematem tegorocznej edycji będą działania poświęcone tematyce miejskiej. Podczas festiwalu organizatorzy, wspólnie z zaproszonymi specjalistami, będą zastanawiać się m.in. nad sposobem projektowania miast. Projektowania w taki sposób, aby lepiej się w nich mieszkało. Wykłady i debaty realizowane będą, podobnie jak w poprzedniej edycji, w formule transmisji online. W obecnych warunkach umożliwia to udział w wydarzeniach większej grupie odbiorców. W ten sposób przygotowany zostanie m.in. blok dyskusyjny prowadzony przez Filipa Springera, czyli popularny ARCHIBLOK.

Twórcy ŁDF zaproszą do zwiedzania w bezpieczny, przystosowany do aktualnej sytuacji sposób kilkunastu wystaw. Będą one zlokalizowane w Centrum Festiwalowym przy ul. Tymienieckiego 3 oraz w przeszklonych pawilonach wystawowych umieszczonych w najpopularniejszych przestrzeniach w mieście. Tuż przed rozpoczęciem festiwalu ogłoszona zostanie lista wyróżnionych w tegorocznej edycji plebiscytu must have, który już od 10 lat wyłania najlepsze polskie wdrożenia, powstałe dzięki współpracy projektantów z producentami. Zakończony 10 marca nabór do tegorocznej edycji okazał się rekordowy pod względem ilości zgłoszeń nadesłanych przez internautów.

W tym roku szczególna uwaga poświęcona będzie propozycjom produktów, które odpowiadają na istotne potrzeby współczesnych konsumentów. A więc takim, które idealnie nadają się do domowego biura, są wrażliwe społecznie, powstały w trosce o zasoby, nie tworzą zbędnych odpadów i pomagają dbać o zdrowie. Kilkadziesiąt wyróżnionych obiektów, które wkrótce wskaże niezawodna Rada Ekspertów, podobnie jak przed rokiem będzie można zobaczyć na specjalnej wystawie na głównym rynku Manufaktury.

make me!

Nie mniej atrakcyjna będzie lokalizacja wystawy towarzyszącej konkursowi dla młodych projektantów make me! W specjalnie zaaranżowanych przeszklonych pawilonach na terenie popularnego kompleksu OFF Piotrkowska będzie można zobaczyć najciekawsze projekty twórców z całego świata. Przez 13 dotychczasowych edycji na konkurs przesłano niemal 2000 zgłoszeń, spośród których wyłoniono 235 obiektów zaprezentowanych na finałowych wystawach. Najważniejszym celem make me! jest prognozowanie nadciągających trendów, odważnych idei oraz wsparcie młodych projektantów. Już pierwszego dnia festiwalu (14 maja) poznamy zwycięzców konkursu, którzy otrzymają nagrody make me! Design Awards o łącznej wartości 70000 zł. Dzięki wsparciu Ceramiki Paradyż do najzdolniejszych trafią nagrody finansowe make me! Paradyż Awards w wysokości 60000 zł. Nagrodę make me! Interprint Award w wysokości 10000 zł przekaże jej sponsor, firma INTERPRINT Polska.

– Cieszymy się, że dzięki festiwalowi zarówno najważniejsi, jak i wschodzący projektanci z Polski i zagranicy będą mogli zaprezentować swoje dokonania tak szerokiej publiczności. W charakter Łodzi znakomicie wpisuje się wspieranie kreatywnych działań, które mogą pomóc lepiej odnajdywać się w otaczającej rzeczywistości. Dzięki takim partnerom jak OFF Piotrkowska i Manufaktura łodzianie będą mogli szukać inspiracji i pobudzać kreatywność w swoich ulubionych lokalizacjach – mówi Maciej Łaski, dyrektor Łódzkiego Centrum Wydarzeń.

Jak co roku powstaną również nietypowe interwencje w przestrzeni publicznej. Wspólnie z nowymi partnerami przygotowane zostaną pływające, przypominające wyspy roślinne ogrody. Są one sposobem na tworzenie unikalnych ekosystemów, wprowadzając w mieście dodatkową zieleń oraz bioróżnorodność.

Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź.