MMiA: Jaki zakres produktów jest prezentowany na targach MOBITEX?
Miloň Mlčák: MOBITEX to prezentacja nie tylko mebli, tekstyliów domowych, wyposażenia wnętrz oraz akcesoriów. Integralną częścią imprezy są prezentacje nowości designerskich, projektów inspirujących oraz porady, które dostarczają cennych wskazówek przy aranżacji wnętrz. W targach regularnie biorą udział czołowi producenci oraz dostawcy mebli i wyposażenia wnętrz na czeskim rynku. W zasadzie tworzą oni alternatywną ofertę do sieci handlowych.
MMiA: Jak ważna jest Państwa impreza dla czeskiego rynku meblarskiego?
M. M.: Targi MOBITEX są w Republice Czeskiej unikatowym projektem nie tylko ze względu na bardzo długą współpracę z czołowymi branżowymi stowarzyszeniami, jak np. Stowarzyszeniem Czeskich Producentów Mebli, Cechem Tapicerów i Dekoratorów, Czeskim Klastrem Meblarskim lub Związkiem Czeskich i Morawskich Spółdzielni Produkcyjnych, ale także dlatego, że jest to najszersza i najpełniejsza prezentacja oferty mebli w naszym kraju. Kolejną wyjątkową cechą naszych targów jest również organizacja projektów wspierających design, jakim jest np. Grand Prix MOBITEX, obecny zarówno w sekcji Wystawca jak również w sekcji Student czy organizacja projektu New Design bądź Inspirujące Wnętrza. Unikatowy jest także program Technologia i Design, który prezentuje technikę audiowizualną na najwyższym poziomie jako część wnętrza.
Reasumując, targi MOBITEX są uważane za najbardziej znaczącą meblową imprezę w Republice Czeskiej, biorą w niej udział tradycyjnie firmy z branży i każdego roku prezentują tutaj nowości oraz trendy na nadchodzący sezon. Jest to miejsce spotkań handlowców nie tylko z Moraw, ale z całej Republiki Czeskiej. To właśnie także tutaj polskie firmy nawiązywały swoje pierwsze kontakty z czeskimi handlowcami.
MMiA: Kto wystawia się na MOBITEX, czy są to również przedsiębiorstwa z Polski?
M. M.: Przede wszystkim prezentowane są na nich czeskie marki oraz biorą w nich udział w przewadze czeskie firmy handlowe. Jednak bardzo wiele z nich oferuje polskie meble. W końcu lat 90. przedsiębiorstwa meblarskie z waszego kraju poszukiwały na targach w Brnie czeskich partnerów i w dzisiejszych czasach prezentują się one za ich pośrednictwem – udział w targach firm-matek to raczej wyjątki. Oczywiście w tym roku, podobnie jak i w ubiegłych latach, w targach wezmą udział polskie przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim z zakresu tekstyliów domowych, dekoracji oraz dodatków (akcesoriów domowych).
MMiA: Jaka jest struktura rodzajowa gości targowych?
M. M.: Targi regularnie odwiedzają przede wszystkim specjaliści, czyli: architekci, designerzy, producenci, sprzedawcy, jak również przedstawiciele hurtowni oraz sklepów detalicznych. W ostatnich latach nową grupą odwiedzających stali się przedstawiciele jednostek inwestycyjnych budownictwa mieszkaniowego. Wydzielić należy także końcowych konsumentów, którzy wyposażają bądź remontują swoje wnętrza.
MMIA: Jak wygląda program wydarzeń dodatkowych?
M. M.: Program towarzyszący obejmuje zwykle kilka zagadnień. Jednym z nich jest wsparcie designu samodzielnymi, bardzo atrakcyjnymi z punktu widzenia zwiedzającego medialnymi projektami. Głównym z nich jest Grand Prix MOBITEX, który będzie obecny w dwóch osobnych sekcjach, jakimi są sekcja Wystawca i Student. Projekt New Design jest poświęcony prezentacji nowości na czeskim rynku. Dalej, dla zwiedzających są przygotowane centra doradcze, które skupiają się na problematyce zdrowia w meblarstwie oraz wyborze mebli wysokiej jakości. Zwiedzający ma możliwość podpatrzenia ciekawych rozwiązań wnętrzarskich w projekcie Inspirujące Wnętrza oraz Technologia i Design. Uzupełniają one ofertę nowości, które prezentują w pawilonach wystawcy. Już na końcu należy wspomnieć także o spotkaniach dyskusyjnych czołowych czeskich stowarzyszeń oraz producentów mebli bądź znanych designerów.
MMiA: Obecnie MOBITEX odbywa się razem z wiosennymi targami budowlanymi?
M. M.: Tak, było to posunięcie, które miało na celu stworzenie kompleksu targowego, który zarówno wypełniałby zapotrzebowanie na informacje w sekcji budownictwa, ale także w temacie wyposażenia wnętrz. Tym sposobem doszło do rozszerzenia grupy docelowej o projektantów wnętrz oraz architektów.
MMiA: Jaką drogą dalej będzie podążać MOBITEX?
M. M.: Przede wszystkim stawiamy na prezentację szerokiej publiczności pełnego spektrum produktów meblowych, w szczególności dla średniego, wyższego i najwyższego segmentu, tak aby tworzyły alternatywną ofertę do wszechobecnych sieci handlowych. W dalszym ciągu chcemy też wspierać design, współpracę pomiędzy studentami a strefą biznesową. Jeśli chodzi o tematykę, to oczywiście będziemy kontynuować doradztwo specjalistyczne, np. jak wybrać dobrej jakości meble, których gwarantem jest Stowarzyszenie Czeskich Producentów Mebli.
MMiA: Dziękujemy bardzo za rozmowę.
M. M.: Ja również dziękuję.
(z)
.