Wnętrza a COVID-19

Po Raporcie Wzorniczym opartym na trendach z Salone del Mobile z Mediolanu, Domoteka po raz kolejny zaprosiła do współpracy specjalistów z sektora wnętrzarskiego. Tym razem celem było przyjrzenie się wpływowi COVID-19 na branżę wnętrzarską.

 

Efektem tej pracy jest złożony, ekspercki raport. Omawia on zagadnienia wpływu pandemii COVID-19 na projektowanie wnętrz, ale nie tylko. Pokazuje zmiany podejścia do targów i promocji marek wnętrzarskich w obliczu pandemii oraz komunikację marek wnętrzarskich i perspektywy na przyszłość.

Wpływ pandemii na projektowanie wnętrz jest zjawiskiem złożonym. Zależy on od rodzaju pomieszczenia, jego funkcji i przeznaczenia. Można jednak wskazać uniwersalne cechy – zmiany, które w czasach pocovidowych są zauważalne we wszystkich przestrzeniach, w których przebywamy.

– Domoteka to jedno z największych centrów wyposażenia wnętrz w Polsce i jedyne o tak szerokiej ofercie designerskich marek cenionych na świecie za jakość i awangardowe wzornictwo. Jak na lidera przystało, śledzi nurty i tendencje poruszające branżą, a także współpracuje z ekspertami wnętrzarskimi, designerami, producentami, badaczami trendów handlowych i zachowań konsumenckich – mówi Agata Brzezińska, Head of CEE z firmy Pradera, właściciela Domoteki.

Home office

Jedną z pierwszych zmian w związku z pandemią była konieczność pracy i nauki z domu. Dotknęła ona szeroką grupę ludzi na całym świecie, Już po kilku tygodniach naprędce organizowane miejsca pracy przestały nam wystarczać. Nic dziwnego, aby praca była wydajna, wymaga ergonomicznych sprzętów i zorganizowania stanowiska. Rozpoczęło się więc wielkie przemeblowanie. Wzrosło zainteresowanie typowo biurowymi meblami wśród klientów indywidualnych. Skłoniło to niektóre z firm do stworzenia rozwiązań przyjaznych dla tej nowej grupy. Nawet firmy oferujące typowo mieszkaniowe meble, otworzyły się na rozwiązania przydatne w domowych miejscach pracy. Zaoferowały: biurka, składane lub ukrywane w garderobach sekretarzyki i pulpity albo wielofunkcyjne meble dedykowane do małych mieszkań (chociażby kolekcja Intimacy firmy Zanotta, marki dostępnej w salonie NAP w Domotece) czy wielofunkcyjne fotele (np. Magis dostępny w salonie NAP w Domotece).

Bezpieczeństwo i higiena

Jak twierdzi jeden z najbardziej cenionych polskich designerów Tomek Rygalik, pandemia przyniosła niezwykle dynamiczny postęp w dziedzinie materiałów. W strategicznych, licznie odwiedzanych miejscach: w kuchniach, łazienkach, punktach obsługi klienta, bankach, sklepach, stacjach benzynowych, hotelach, akademikach, szkołach i ośrodkach medycznych stosuje się antybakteryjne powłoki (np. ze związkami srebra lub miedzi), a także materiały odporne na substancje dezynfekujące (np. alkohol). Wprowadza się też – w okolicach drzwi, włączników, baterii – bezdotykowe rozwiązania sensoryczne. Najlepiej nienachalne, by nie wywierały presji i nie podsycały naszych obaw związanych ze zdrowiem. We wnętrzach publicznych kładzie się nacisk na jakość powietrza. Chorobotwórcze mikroby mogą być zwalczane za pomocą nowoczesnej technologii oświetleniowo-dezynfekującej. Przykładem tego może być zaprezentowana w Mediolanie Integralis firmy Artemide, marki dostępnej w salonie Exclusive Lights w Domotece.

Praca hybrydowa

Zmiany nastąpiły również w systemie organizacji pracy, czego najlepszym przykładem jest model hybrydowy, łączenie pracy stacjonarnej i zdalnej. Jak mówi ekspert w dziedzinie projektowania miejsc pracy, Katarzyna Salomonik-Zakrzewska, zmieniają się proporcje funkcji biur. Powierzchnia przeznaczona na indywidualne stanowiska pracy skurczy się. Rozrosną się miejsca do pracy zespołowej, spotkań nieformalnych. Potrzebne będą mniejsze salki konferencyjne z odpowiednią akustyką, sprzyjającą wideokonferencjom.

Szerokie upowszechnienie tej formy komunikacji zwiększyło zapotrzebowanie na przystosowane do niej wnętrz. Stąd popularność rozmaitych budek i paneli akustycznych. Rozwiązania poprawiające akustykę (totemy i parawany) pojawiają się także w domach i domowych biurach. Za to do biur wkraczają klimaty bardziej socjalizujące. Pandemiczna izolacja uświadomiła nam, jak istotny jest kontakt z innymi ludźmi, wymiana myśli, doświadczeń, wiedzy. Sprzyjają temu sprzęty i rozwiązania „domowe”: okrągłe stoły, rozłożyste sofy, duża ilość roślin, miękkie tkaniny, wyraziste faktury, stonowane, naturalne kolory, łagodniejsze oświetlenie i zastępowanie szklanych przegród redukującymi poziom hałasu panelami. W ten nowy obraz wnętrz biurowych znakomicie wpisują się choćby tegoroczne mediolańskie propozycje marek Prostoria, Tacchini czy Kartell (marka dostępna w salonie Koma w Domotece).

Outdoor

Okres przymusowego zamknięcia w domach jeszcze bardziej popchnął nas w stronę natury. Nasilił tym samym rozwijający się w ostatnich latach trend outdoor – zagospodarowywania i zazieleniania wszelkich możliwych przestrzeni na zewnątrz. Balkony, tarasy, dachy, dziedzińce i podwórka zamieniły się w miejsca relaksu i spotkań. I to  nie tylko w prywatnych mieszkaniach i domach, ale też w biurowcach, centrach handlowych, szkołach. To zaś napędza zainteresowanie meblami i akcesoriami outdoor: oświetleniem, kominkami, nagłośnieniem, sprzętami związanymi z przygotowywaniem jedzenia na powietrzu i podejmowaniem tam gości. Outdoorowe propozycje pojawiały się na targach bardzo szeroko: od firm, które znane są z tego rodzaju mebli (np. Kartell, Magis, Ethimo), po marki typowo mieszkaniowe, takie jak B & B Italia.

Wellness i zdrowie psychiczne

Napięcia, lęki i negatywne emocje wywołane obawami o zdrowie najbliższych, niepewnością zatrudnienia, izolacją lub przeciwnie – koniecznością spędzania lockdownu w warunkach braku prywatności i stłoczenia – nasiliły problemy ze zdrowiem psychicznym i samopoczuciem wielu osób. To skłaniało nas do weryfikacji priorytetów życiowych, m.in. tych dotyczących miejsca zamieszkania i sposobu aranżacji przestrzeni. Efektem – zwłaszcza wśród osób na stałe pracujących zdalnie – były przeprowadzki z miasta na przedmieścia lub na wieś. Poza tym dokonywane były remonty i zmiany podziału powierzchni. Wynikało to z tego, że dla wielu domowy open space okazał się równie nieznośny co biurowy. Był obarczony podobnymi wadami: złą akustyką, problemami z koncentracja i wydajnością.

Zaczęliśmy szukać rzeczy, które poprawiają nam humor i samopoczucie. Jedni wciągnęli się w uprawę roślin, inni sprawili sobie czworonożnego pupila. Wiele osób zaczęło ćwiczyć w domowych warunkach, znalazło nowe hobby. Większą wagę przywiązujemy do swojego otoczenia. Eliminujemy sprzęty i akcesoria, których nie lubimy. Wybieramy przedmioty miłe w dotyku. Jest to wyraz dążenia do równowagi haptycznej wywołanej izolacją i brakiem fizycznego kontaktu z innymi ludźmi. Szukamy stonowanych, spokojnych kolorów.

Więcej szczegółów w pełnym raporcie dostępnym na stronie: https://domoteka.pl/raporty/

 

Zakres odległości Promień: Km

0
Kategorie
ładowanie…

Dojazd

Wskazówki dojazdu

Pokaż dystans w

Użyj mojej lokalizacji, aby znaleźć najbliższego dostawcę usług