IKEA w Polsce na dobrej drodze ku neutralności klimatycznej

W roku finansowym 2020[1] IKEA na całym świecie kontynuowała realizację długoterminowej strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive”, co przedstawiono w dwóch raportach opublikowanych w ubiegłym tygodniu przez Grupę Ingka i Grupę Inter IKEA. IKEA w Polsce, zgodnie ze wspomnianą strategią, koncentrowała się na działaniach przybliżających ją do celu, jakim jest stanie się biznesem w pełni cyrkularnym, neutralnym klimatycznie, jeszcze bardziej włączającym i dbającym o równe i sprawiedliwe traktowanie. Jednym z kluczowych obszarów działania IKEA w Polsce w 2020 roku było także wspieranie lokalnych społeczności, które ucierpiały w wyniku pandemii.[1] wrzesień 2019 – sierpień 2020.

 

Zrównoważony rozwój

– Produkcja energii z wiatru, recykling i odzysk energii z prawie 95% odpadów powstających w naszych sklepach, wycofanie z oferty wyposażenia domu plastikowych produktów jednorazowego użytku, liczne kampanie inspiracyjne i praktyczne porady dotyczące zrównoważonej konsumpcji czy wspieranie lokalnych społeczności w walce z pandemią COVID-19. To tylko niektóre z naszych działań zrealizowanych w Polsce w roku finansowym 2020, które przybliżyły nas do realizacji długoterminowego celu strategicznego, jakim jest przekształcenie firmy w biznes cyrkularny i przyjazny dla klimatu – mówi Karin Sköld, Prezeska IKEA Retail Polska i Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju.

I dodaje: „Wkraczając w rok 2021, Rok Zrównoważonego Rozwoju w IKEA, jeszcze bardziej koncentrujemy nasze wysiłki na oferowaniu przystępnych cenowo produktów i rozwiązań lepszych dla ludzi i planety, inspirując i umożliwiając wielu ludziom w Polsce prowadzenie zdrowego i ekologicznego trybu życia na co dzień.

 

Biznes przyjazny dla ludzi i planety

W roku finansowym 2020, w ramach strategii „People & Planet Positive”, podjęto szereg działań, troszcząc się o lepsze życie ludzi i środowisko, począwszy od produkcji energii odnawialnej, przez inicjatywy na rzecz ograniczania odpadów, po wspieranie organizacji zajmujących się edukacją ekologiczną najmłodszych. Inwestycje w odnawialne źródła energii,  to jeden ze strategicznych elementów realizacji globalnej strategii zrównoważonego rozwoju. Od 2016 roku sześć farm wiatrowych IKEA w Polsce generuje więcej energii niż firma jej zużywa. Dotyczy to wszystkich sklepów IKEA, centrów dystrybucyjnych, centrów handlowych oraz biur w Polsce. W roku finansowym 2020 firma kontynuowała ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zwiększenie efektywności energetycznej własnych budynków i działalności. Działania te bezpośrednio przyczyniają się do spowolnienia zmian klimatu. Inwestowanie w energię odnawialną to także zwiększanie jej dostępności i przystępności dla wielu osób.

Polska była jednym z pierwszych krajów, w których IKEA wprowadziła ofertę „Energia słoneczna dla domu” – kompleksową usługę sprzedaży i montażu paneli fotowoltaicznych. W ciągu 3 lat Polska stała się jednym z wiodących rynków IKEA pod względem liczby instalacji. Wraz z partnerem z branży solarnej IKEA oferuje kompleksowe rozwiązania, które pozwalają produkować energię ze słońca. Przynoszą one realne oszczędności w polskich budżetach domowych. W roku finansowym 2020 drewno wykorzystywane przez IKEA na całym świecie w 98% pochodziło z bardziej zrównoważonych źródeł. Było to drewno z certyfikatem FSC lub pochodzące z recyklingu. Gwarancja pochodzenia drewna z lasów odpowiedzialnie zarządzanych daje pewność, że firma nie przyczynia się do wylesiania. Drewno z Polski, wykorzystywane przez IKEA pochodzi jedynie z takich właśnie źródeł.

IKEA bez plastikowych artykułów jednorazowego użytku

Do 2030 roku wszystkie produkty IKEA będą wytwarzane wyłącznie z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. W dniu 1 stycznia 2020 roku IKEA zaprzestała sprzedaży jednorazowych produktów wyposażenia domu wykonanych z plastiku. Było to znacznie przed terminem wyznaczonym przez Unię Europejską. Chodzi o takie produkty jak torebki na lód i żywność, worki na śmieci czy słomki do napojów. Pierwszym sklepem w Polsce, który przyłączył się do inicjatywy jeszcze w 2019 roku, był sklep IKEA w warszawskim centrum handlowym Blue City. Za nim przystąpiły kolejne sklepy IKEA w całym kraju.

 

Wegańska oferta IKEA FOOD – zmniejszanie śladu węglowego

IKEA kieruje się wizją tworzenia lepszego życia dla wielu ludzi. Obecnie chce ona inspirować do wprowadzania bardziej zrównoważonych nawyków żywieniowych i stylu życia. Ma to pozytywny wpływ na klimat. W sierpniu 2020 roku do oferty roślinnych dań i przekąsek IKEA wprowadziła kolejną nowość. Jest to wegańska alternatywa dla słynnych klopsików IKEA – klopsiki roślinne. Ta wersja ma jedynie 4% śladu węglowego klopsików mięsnych. Klopsy IKEA zdobyły I miejsce w plebiscycie „RoślinnieJemy”. Jest to inicjatywa wspierająca gastronomię, producentów żywności i wszystkie instytucje oraz firmy wyróżniające się wegańską ofertą na miarę zmieniających się potrzeb konsumentów.

 

Dobry klimat zaczyna się w domu – inspirowanie do życia lepszego dla planety

Jak co roku, również w roku finansowym 2020 IKEA prowadziła i włączała się w wiele działań, które mają na celu inspirowanie ludzi do bardziej przyjaznego klimatowi i zasobom planety stylu życia. Gdański sklep IKEA jeszcze w 2019 roku przyłączył się do inicjatywy realizowanej przez miasto – „Gdańsk bez plastiku”. Z kolei w lutym 2020 roku IKEA została partnerem Miasta Stołecznego Warszawy w kampanii “Rady na Odpady”. Podczas Black Friday 2019 IKEA wystartowała z inicjatywą „Na Dłużej”. Miała ona za zadanie podpowiadać, jak dzięki prostym czynnościom dbać o meble i domowe akcesoria, aby służyły nam jak najdłużej. Wykorzystano do tego kolekcję sztuki stworzoną specjalnie na tę okazję przez polską artystkę Ewelinę Sośniak.

W czerwcu 2020 roku marka otworzyła w Szczecinie IKEA Dom Jutra. Jest to miejsce nie tylko pełne zieleni i produktów bardziej przyjaznych dla planety. Przede wszystkim jednak jest to przestrzeń inspiracji i wymiany pomysłów z mieszkańcami miasta. Głównym tematem jest zagadnienie, jak dom ma stać się prawdziwie zrównoważonym miejscem do życia. W roku finansowym 2020 roku przeprowadzono również trzecią edycję konkursu grantowego IKEA „Zabawa to poważna sprawa”. Inicjatywa skierowana jest do organizacji społecznych, które zajmują się edukacją ekologiczną najmłodszych. Szczególnie uwzględnia dzieci i młodzież zagrożone wykluczeniem społecznym.

 

IKEA dba o równość w środowisku pracy

IKEA dba również o to, by być organizacją włączającą działającą z pełnym poszanowaniem różnorodności (ang. Diversity & Inclusion). Globalnym celem IKEA jest dążenie do równowagi praw i obowiązków pracowników. Dlatego oferuje im równe szanse i wspiera ich w rozwoju zawodowym bez względu na płeć czy inne różnice. IKEA Retail, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, 1 stycznia 2020 wprowadziła dodatkowy miesiąc w pełni płatnego urlopu ojcowskiego.

 

Wsparcie dla społeczności w czasie pandemii

Rok 2020 był pełen wyzwań. Pandemia COVID-19 wymagała podjęcia nadzwyczajnych środków. Wszystko po to, aby chronić zdrowie i wspierać współpracowników, partnerów biznesowych i społeczności w całym łańcuchu wartości IKEA.

– W ramach akcji #PomagamyRazem wraz z naszymi partnerami wsparliśmy m.in. Obiekty Infrastruktury Krytycznej, Gminne Centra Kwarantanny, osoby w kryzysie bezdomności oraz samotnych rodziców – mówi Karin Sköld.

– Przyłączyliśmy się także do ogólnopolskiej inicjatywy #WzywamyPosiłki. W ramach niej pracownicy IKEA Food przygotowali 40 000 posiłków do szpitali, pogotowia ratunkowego i laboratoriów. Ponadto, IKEA wyposażyła w meble i akcesoria 37 stacjonarnych oddziałów psychiatrycznych dla dzieci i młodzieży w 34 szpitalach na terenie całego kraju. Łączna wartość naszego wsparcia w tym projekcie wyniosła 1,6 mln zł – dodaje Karin Sköld.

Pandemia okazała się szczególnie trudnym doświadczeniem dla najmłodszych. Dlatego Grupa Ingka, pragnąc uczestniczyć w łagodzeniu skutków COVID-19, zaangażowała się w pomoc Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Centra handlowe należące do Ingka Centres, a także IKEA Retail oraz polski oddział Ikano Banku wsparły działania Fundacji na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej wobec dzieci.  Inicjatywa ta była częścią szeroko zakrojonych działań pomocowych pod hasłem #PomagamyRazem,

– W tym roku planujemy kontynuować programy zaangażowania społecznego, by wywierać prawdziwie pozytywny wpływ na życie wrażliwych grup w lokalnych społecznościach – podsumowuje Karin Sköld.

Roczne Podsumowanie i Raport Zrównoważonego Rozwoju Ingka Group FY20 dostępne pod adresem: https://www.ingka.com/this-is-ingka-group/annual-report/

Raport Zrównoważonego Rozwoju IKEA FY20 jest dostępny tutaj:https://newsroom.inter.ikea.com/publications/ikea-sustainability-report-fy20–forestry-goal-and-circular-assessment-of-the-product-range-achieved/s/d1af3c56-e99e-4449-aa64-24cc3ac223a3

 

IKEA

Nazwa marki IKEA to akronim. Jest to skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi. Są to słowa: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd. Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Firma oferuje funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działa w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive. Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie jedenaście sklepów IKEA. Poza tym ma sześćdziesiąt cztery Punkty Odbioru Zamówień (łącznie z Punktami Mobilnymi oraz w sklepach IKEA), zarządzanymi przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 32 sklepy IKEA na 11 rynkach. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce. Wytwarzają one więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku. W roku finansowym 2020 ponad 25 mln osób odwiedziło polskie sklepy IKEA. Strona IKEA.pl odnotowała ponad 154 mln wizyt. *Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza 378 sklepami w 31 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.

Zakres odległości Promień: Km

0
Kategorie
ładowanie…

Dojazd

Wskazówki dojazdu

Pokaż dystans w

Użyj mojej lokalizacji, aby znaleźć najbliższego dostawcę usług