Site icon 4woodi

Miks owoców i drewna tulipanowca

Na tegorocznych targach Salone Internazionale del Mobile w Mediolanie wpływowy magazyn Wallpaper* zdecydował się powrócić do galerii Leclettico z piątą edycją wystawy Wallpaper* Handmade, na której co roku prezentowane są prace wykonane przez światowej sławy projektantów i rzemieślników. Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) od wielu lat wspiera inicjatywę Handmade Wallpaper*, zapraszając do wspólnych projektów takich designerów, jak: Sou Fujimoto, Adam Khan, Adam Kershaw czy studio aberrant architects. W tym roku AHEC nawiązał współpracę z renomowanym, brytyjskim architektem Carlem Turnerem oraz rzeźbiarzem Adamem Kershaw, którzy stworzyli klimatyczne miejsce spotkań dla odwiedzających wystawę – bar z drewna tulipanowca amerykańskiego serwujący koktajle owocowe. Wystawa była otwarta dla odwiedzających od 8 do 12 kwietnia 2014 r. w galerii Leclettico w Mediolanie.

Nowe oblicze „Ośmiornicy”
Główną inspiracją do stworzenia tego projektu był pomysł, aby ponownie użyć materiału, z którego została wykonana instalacja na ubiegłoroczną wystawę Handmade Wallpaper*. Była to konstrukcja „Octopus”, zaprojektowana przez Adama Khana, a wykonana przez Adama Kershaw, która stanowiła reinterpretację przestrzeni biurowej. „Octopus” składał się ze ścianek z tulipanowca amerykańskiego w postaci naturalnej oraz poddanego obróbce termicznej, których barwy kontrastowały ze sobą w intrygujący sposób. Instalacja okazała się strzałem w dziesiątkę i odniosła wielki sukces. W ciągu ostatniego roku, w różnej postaci, odwiedziła aż dziewięć imprez i wydarzeń z dziedziny designu, architektury i budownictwa – była prezentowana między innymi na targach interzum w Kolonii, WoodEXPO w Belgii, 100% Design, Timber Expo, Wood Awards Ceremony, London Fashion Week oraz Ecobuild.

Bar zawieszony w powietrzu
Juice bar był jedenastym wcieleniem tej konstrukcji. W celu zminimalizowania liczby odpadów Carl Turner podzielił każdą z desek, z których wykonano instalację „Octopus”, na równe listwy.

Wykonano z nich litą powierzchnię blatu oraz lekkie, ażurowe formy, które tworzyły ciągłą strukturę wpisującą się w przestrzeń wystawy. Ławeczki i stół stanowiły doskonałe miejsce do odpoczynku i nawiązywania kontaktów towarzyskich, a jednocześnie były podporą dla „unoszącego się” nad ławkami baru, który zdawał się przeczyć prawom grawitacji. Dzięki temu, że powierzchnia baru pełniła wiele różnych funkcji, udało się zminimalizować dystans zazwyczaj dzielący barmana i klientów. Dwie wysunięte w stronę wystawy ławki zachęcały odwiedzających do chwili relaksu przy orzeźwiającym koktajlu owocowym.

Przy realizacji tego projektu Carl Turner blisko współpracował z Adamem Kershaw, co w pełni oddawało ideę Handmade. Adam Kershaw miał za zadanie opracować proste rozwiązanie strukturalne, które pozwoliłoby na zastosowanie drewnianych elementów w jednym rozmiarze. Przetwarzanie elementów instalacji „Octopus” w taki sposób, aby dała początek czemuś nowemu, było dla niego ciekawym wyzwaniem, a rezultat jego pracy okazał się bardzo ekonomiczny.

Lekkość i siła tulipanowca
Drewno tulipanowca jest bardzo mocne, a przy tym lekkie, dzięki czemu był to idealny materiał do wykorzystania w tym projekcie. Juice bar został stworzony z jaśniejszego w kolorze drewna tulipanowca w postaci naturalnej oraz z drewna poddanego obróbce termicznej w brązowym odcieniu. Ten kreatywny mix kolorów przyciągał uwagę odwiedzających bar osób oraz podkreślał lekkość konstrukcji. „Dwa różne odcienie drewna wzajemnie się uzupełniają, mimo że występują w tym projekcie w nieregularnym ułożeniu. Jesteśmy bardzo zadowoleni z końcowego efektu” – powiedział Adam Kershaw.

Listwy z drewna tulipanowca po obróbce termicznej stanowiły solidny materiał, z którego wykonano ladę oraz przestrzeń do przechowywania. Proces obróbki termicznej polega na poddawaniu drewna działaniu wysokiej temperatury w ściśle kontrolowanych warunkach, co pozwala na trwałą zmianę jego chemicznych i fizycznych właściwości. W rezultacie drewno wchłania mniej wilgoci, a wykonane z niego elementy zachowują swój oryginalny rozmiar i są odporne na odkształcenia. Tak przygotowane drewno idealnie sprawdza się w przestrzeni barowej, gdzie zdarza się wylanie napoju na ladę. Drewno tulipanowca po obróbce termicznej pozostanie stabilne, a ponieważ jest w ciemnym kolorze, nie będzie na nim widać ewentualnych plam.

Aby dowiedzieć się więcej na temat projektu, zachęcamy do zapoznania się z materiałem video: https://www.youtube.com/watch?v=qBFyl_wKcEQ&feature=youtu.be.

(ach)

Tulipanowiec amerykański jest szeroko rozpowszechniony we wschodniej części USA. Drewno bielu tulipanowca amerykańskiego ma kolor kremowobiały i może zawierać barwne smugi. Drewno twardzieli może przyjmować różne barwy, od jasnożółtobrązowej po oliwkową. Pod wpływem światła oliwkowy kolor drewna twardzieli zazwyczaj zmienia się w brązowy. Struktura tego drewna o prostym rysunku włókien może się wahać od gładkiej do średnio gładkiej.

Tulipanowiec to jeden z najcenniejszych i najbardziej uniwersalnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Znajduje szerokie zastosowanie w budownictwie, meblarstwie i stolarce wewnętrznej. Wykonuje się z niego między innymi szafki kuchenne, drzwi, boazerie, listwy, płyty klejone, elementy toczone i rzeźby. Mimo swojej stosunkowo niewielkiej wagi i miękkości tulipanowiec amerykański ma doskonałe właściwości mechaniczne, bardzo dobrze poddaje się obróbce mechanicznej, struganiu, toczeniu i wierceniu, a także dobrze się klei. Stosunek jego wytrzymałości do wagi jest bardzo wysoki. Dzięki temu drewno to doskonale sprawdza się w produkcji bali laminowanych oraz laminowanych elementów konstrukcyjnych. Tulipanowiec jest często malowany lub bejcowany, jednak ostatnio coraz popularniejsze staje się pokrywanie go naturalnymi impregnatami do drewna, aby zachować jego ciekawą kolorystykę oraz pokazać układ słojów. Architekci i projektanci na całym świecie cenią zadziwiającą, naturalną różnorodność kolorów tego gatunku drewna.

Miesięcznik Wallpaper* to najważniejszy magazyn o stylu i designie na świecie. Przyciąga najbardziej wyrafinowanych odbiorców poprzez ciągłe zgłębianie nowych obszarów kreatywności i zapewnianie szerokiej tematyki obejmującej wszystko, od architektury po motoryzację, od mody po podróże, od wystroju wnętrz po biżuterię. Wallpaper* jest czytany w 93 krajach i jako jedyny na rynku dociera do elity designu na całym świecie. Ukazuje się w wersji papierowej oraz na iPada, za każdym razem z okładką zaprojektowaną przez innego artystę. Magazyn ma 600.000 fanów na Twitterze i ewoluował z biblii stylu do marki rozpoznawanej na całym świecie (www.wallpaper.com).

Pracownia architektoniczna Carl Turner Architects, która powstała w 2006 roku, znana jest z oryginalnych i niskokosztowych projektów. Za swoje prace została uhonorowana wieloma prestiżowymi nagrodami, np. RIBA Award oraz przyznaną w 2013 roku RIBA Manser Medal za projekt Slip House – www.ct-architects.co.uk.

Adam Kershaw jest rzeźbiarzem i rzemieślnikiem z Kent, który realizuje projekty z zakresu rzeźby, meblarstwa, a także z wykorzystaniem nietypowych materiałów, jak np. stare podkłady kolejowe. Opracowuje także projekty małych przestrzeni. Adam Kershaw pracuje m.in. dla takich klientów, jak: Alison Wilding, Martino Gamper, Phyllida Barlow, magazyn Wallpaper*, Retrouvius, Event Communications oraz Skanska (www.adamkershaw.com).

 

.

Exit mobile version