Site icon 4woodi

Kreatywne meble do przechowywania z amerykańskiego drewna liściastego

Alasdair Sandy

W ramach stałej współpracy Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) ponownie zaprosiło studentów jednej z najbardziej renomowanych szkół meblarstwa w Wielkiej Brytanii – Rycotewood Furniture Centre przy City of Oxford College – do wspólnego projektu kreatywnego. Tym razem zadaniem adeptów było stworzenie mebli do przechowywania z wykorzystaniem wybranego przez nich surowca: amerykańskiego czerwonego dębu, wiśni lub klonu.

 

Zadanie postawione przez AHEC studentom drugiego roku polegało na stworzeniu mebli do przechowywania z wybranych amerykańskich gatunków drewna liściastego. Były to gatunki, które nie cieszą się wielką popularnością wśród projektantów. Uczestników projektu zachęcono do wykorzystania surowca w możliwie najbardziej twórczy i efektywny sposób, w pełni czerpiąc z jego naturalnych właściwości. W ich ostatecznych projektach wykorzystano różnorodne techniki, takie jak opalanie, obróbkę CNC, nacinanie i tkanie.

Do roli mentorki projektu zaproszono brytyjską projektantkę mebli Nathalie de Leval. Na początku współpracy podzieliła się ona ze studentami własnymi doświadczeniami. W kolejnych etapach projektu nadzorowała postępy prac i kontynuowała mentoring, służąc każdemu poradą i konstruktywną krytyką pomysłów.

Współpraca z AHEC i studentami szkoły Rycotewood to prawdziwa przyjemność. Obserwowanie studentów eksperymentujących z drewnem, odkrywających nowe sposoby obróbki i stosujących tę wiedzę w praktyce było wspaniałym doświadczeniem – powiedziała Nathalie de Leval. – Wiele osób biorących udział w tym przedsięwzięciu wniosło bardzo osobiste podejście do swoich projektów, co tylko podkreśliło ich zrozumienie zadania. Pomimo ograniczeń, z jakimi musieli się zmierzyć w związku z pandemią, jakość projektów i ich wykonania jest wyjątkowa i mam nadzieję, że studenci będą dzielić się oraz wzajemnie inspirować swoimi przyszłymi projektami – dodała Nathalie de Leval.

Ubiegły rok był bardzo trudny dla młodych adeptów meblarstwa właśnie ze względu na pandemię.

To był naprawdę wyjątkowy rok, w którym studenci wykonali innowacyjne meble do przechowywania na potrzeby projektu AHEC. Tuż przed zamknięciem gospodarki wszyscy mieli okazję spędzić dwa tygodnie na warsztatach i poeksperymentować z amerykańskimi gatunkami drewna liściastego przy użyciu szeregu kreatywnych procesów wytwórczych, co stanowiło podstawę do rozwoju własnych pomysłów podczas nauki zdalnej. Biorąc pod uwagę okoliczności i wykorzystane procesy pracy, uczestnicy stanęli na wysokości zadania i moim zdaniem tegoroczna grupa może pochwalić się wybitnymi efektami prac – powiedziała opiekunka roku, Rachel Hicks.

Projekty
Christoph Kurzman

Tworząc koncepcję swojej szafki na herbatę Christoph Kurzman zainspirował się pracą projektanta tkanin – Jo Elbourne’a. Zaczerpnął on wzór graficznego kształtu z tradycyjnej japońskiej techniki układania mat Tatami. Kurzman zdecydował się na wykorzystanie wiśni ze względu na jej subtelne ciepło, które uzupełnia tkane panele.

Alastair Minus

Alastair Minus stworzył szafkę do przechowywania kawy i akcesoriów do jej parzenia, którą można umieścić w kuchni. Amerykański czerwony dąb został na początku opalony przy użyciu japońskiej metody Shou Sugi Ban. Następnie został przycięty i nałożony na płótno, które umożliwia płynne otwieranie drzwi.

Alasdair Sandy

Alasdair Sandy zaprojektował wiszącą szafkę do przechowywania whisky, ozdobioną plecionymi frontami z czerwonego dębu. Surowiec ten został również użyty do wykonania korpusu mebla, podczas gdy szuflada powstała z wiśni, aby uzyskać subtelne zróżnicowanie kolorystyczne.

Dan Alexander

Szafka Dana Alexandra ma wzór krzyżowy, stworzony przy użyciu techniki kerfingu, co pozwala na prześwitywanie światła z wewnątrz mebla. W tym projekcie użyto czerwonego dęb z dodatkiem miękkiego klonu do wykonania detali.

Leo Freechild

Leo Freechild stworzył stolik nocny z czerwonego dębu i wiśni z wnęką na czasopisma oraz ukrytą szufladą i drzwiczkami. Panele przednie zostały wyżłobione w technologii CNC. Zwiększa to doznania dotykowe. Z kolei precyzyjne połączenia na jaskółczy ogon przekładają się na większą wytrzymałość mebla. W korpusie projektant zastosował pojedynczą wiśniową deskę, aby uzyskać ciągłą linię słojów wokół gotowego mebla.

Charlie Teager-Neale

Charlie Teager-Neale zaprojektował szafkę na whisky z wycięciami na odbijającą światło miedź. Mebel inspirowany jest miedzianymi alembikami używanymi do produkcji alkoholi. Przemyślnie ukryty czujnik pod szafką aktywuje wewnętrzne światło LED. Konstrukcja mebla wykonana jest z czerwonego dębu, barwionego japońskim tuszem.

Will Kenyon

Szafkę na zioła i przyprawy Willa Kenyona zrobiono  z amerykańskiego miękkiego klonu. Dodatkowo ma ona ukośne łączenia z orzecha włoskiego, które nadają meblowi kontrastu kolorystycznego. Dekorację na frontach szafki wykonano ręcznie z największą pieczołowitością za pomocą wygiętych spinaczy i młotka odciskającego faktury.

Harry Alvarez-Garmon

Harry Alvarez-Garmon wykonał skromny, ale funkcjonalny stojak na telefon i klucze przeznaczony do umieszczenia przy drzwiach wejściowych w mieszkaniu. Całość jest z litego czerwonego dębu.

Współpraca z Rycotewood to znakomita okazja, aby zapoznać utalentowanych młodych ludzi ze świetnie się prezentującym, ale niedostatecznie wykorzystywanym w produkcji mebli zrównoważonym materiałem, a jednocześnie zachęcić ich do eksperymentowania – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. – Projekt zrealizowany we współpracy z Rycotewood jest częścią naszych szerszych działań mających na celu zachęcenie europejskich projektantów i twórców młodszej generacji do odejścia od używania wybranych modnych gatunków drewna i sięgania po wszystkie gatunki, jakie oferuje natura, aby w ten sposób przyczyniać się do zrównoważonego wykorzystania zasobów leśnych – dodał David Venables.

O Rycotewood Furniture Centre

Od ponad osiemdziesięciu lat Rycotewood Furniture Centre cieszy się uznaniem w branży meblarskiej. Studenci szkoły regularnie zdobywają nagrody w krajowych konkursach, takich jak New Forest Show, Mixology czy City & Guilds. Dzięki rozbudowanej sieci partnerskiej, studenci Rycotewood mogą współpracować z organizacjami takimi jak Muzeum im. Pitta Riversa i prezentować swoje prace w Worshipful Company of Furniture Makers. Na czym polega wyjątkowość Rycotewood?Szkoła oferuje kształcenie zawodowe od kursu wprowadzającego (na poziomie 1) do licencjatu z wyróżnieniem (na poziomie 6). Program meblarski prowadzony przez szkołę jest ostatnim w kraju, który traktuje to rzemiosło priorytetowo. Każdy student ma swój warsztat, a szkoła oferuje praktyki w przedsiębiorstwach na terenie całej Wielkiej Brytanii.

Studenci odbywają praktyki prowadzone przez doświadczonych nauczycieli w profesjonalnie wyposażonych warsztatach, gdzie mogą zdobywać niezbędną wiedzę zawodową. Rycotewood oferuje też kursy na poziomie uniwersyteckim: kształcenie zawodowe w projektowaniu i produkcji mebli oraz licencjat z tej samej dziedziny. Obydwa są w pełnym i niepełnym wymiarze godzin.

Stowarzyszenie AHEC

AHEC jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego. Od ponad 30 lat AHEC prowadzi działania promocyjne na arenie międzynarodowej. Z powodzeniem buduje charakterystyczną i kreatywną markę dla amerykańskiego drewna liściastego. AHEC słynie z twórczej i ambitnej współpracy z architektami i projektantami. Projekty takie jak Connected, Legacy czy MultiPly prezentowane podczas Festiwalu Designu w Londynie podkreślają potencjał zrównoważonych materiałów drewnianych i inspirują do większego ich wykorzystania. W Polsce AHEC zrealizował dwa projekty. Natural Born z udziałem polskiego projektanta Tomka Rygalika oraz kontynuację projektu pod nazwą Natural Born Collective z udziałem adeptów designu i obróbki drewna.

AHEC jest pionierem w dziedzinie modelowania środowiskowego cyklu życia (LCA) dla liściastych gatunków drewna. Podejście to zaadoptowały  inne branże. LCA dokonuje pomiaru różnorodnych czynników wpływu. Są to między innymi: pierwotne zapotrzebowanie na energię (ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych), potencjał globalnego ocieplenia, zakwaszenia, eutrofizacji oraz tworzenia ozonu troposferycznego.

Exit mobile version