Koła pasowe z odlewu GGG60 – innowacja doceniona na DREMIE

Jednym z laureatów Złotego Medalu ostatniej edycji targów DREMA była firma TR Polska z Wałbrzycha. Komisja konkursowa doceniła innowacyjność produktu, jakim są opatentowane na całym świecie wentylowane koła pasowe, przeznaczone dla pasów klinowych. Nowatorska konstrukcja z wysokiej jakości odlewu, niska masa i podwyższona odporność na zużycie pasa w miejscu styku z kołem to tylko niektóre z zalet tego rozwiązania.

 

Odlew GGG60

Nowe koła pasowe wykonane są z żeliwa sferoidalnego GGG60, zastosowanego przez duńską odlewnię. W porównaniu do zwykłego żeliwa, które powszechnie stosuje się w kołach pasowych, żeliwo GGG60 jest nie tylko lżejsze, ale i bardziej wytrzymałe. Dzięki temu udało się zredukować masę całego koła nawet o 40-50% w porównaniu do standardowych kół. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie prędkości obwodowej koła do 100 m/s. Znacznie też wzrasta odporność na zużycie pasa w miejscu styku z kołem.

Dodatkowo koła są pokryte specjalną, chemiczną substancją powlekającą, którą nanosi się podczas nowatorskiej metody obóbki powierzchni odlewów ED. Umożliwia ona lepszą współpracę koła z pasem klinowym oraz zapewnia odporność chemiczną na ropę naftową, olej, płyn hamulcowy i smary. Przygotowane w ten sposób powłoki zyskują doskonałe właściwości fizyczne i podwyższoną odporność na korozję. Co istotne, ten typ obóbki jest przyjazny dla środowiska i nie wiąże się z wytwarzaniem jakichkolwiek substancji zanieczyszczających powietrze. Na takie powierzchnie można też bezpośrednio nakładać farby podkładowe lub wykończeniowe.

Koła są ponadto wysoce odporne na wstrząsy, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia podczas montażu czy transportu.

 

Lepsza wentylacja, niższa temperatura pracy pasa klinowego

Innym rozwiązaniem, które znacząco wpływa na eksploatację kół, jest zastosowanie nachylonych ramion, w efekcie czego znacznie zmniejszone zostały wewnętrzne naprężenia koła.

Nowością jest też rozwiązanie kwestii wentylacji. Dzięki temu, że zewnętrzna powierzchnia koła jest w specjalny sposób ponacinana, poprawia się wentylacja, a zarazem zmniejsza się temperatura pracy pasa klinowego, co dwukrotnie wydłuża okres jego eksploatacji. Lepsza wentylacja sprawia też, że na kole nie gromadzą się osady.

Koła dostępne są w różnych średnicach, co zależy od profilu pasa. W ofercie firmy TR Polska znajdują się cztery profile: Z, A, B, C. Firma pomaga w instalacji kół, które montowane są na tulejach, wyważanych w procesie przygotowywania do montażu razem z kołem. Ważnym elementem jest też przystosowanie kół do odpowiednich prędkości, które podaje klient.

 

Obniżyć koszty eksploatacji

Bonusem, jaki wynika z zastosowania nowych kół pasowych jest znaczące zmniejszenie kosztów serwisowych urządzenia, w którym są zamontowane. W połączeniu z odpowiednimi pasami, przy właściwym napięciu zgodnym z wyliczeniami, przez długi czas wyeliminowane są prace konserwacyjne. Koła pasowe mają nawet o 17 stopni niższą temperaturę pracy niż standardowe koła pasowe, co wydłuża okres eksploatacji pasów i umożliwia stosowanie ich w wyższych temperaturach otoczenia. Z kolei mniejsza masa kół oznacza mniejszy moment bezwładności, co pozwala zastosować mniejsze łożyska, a dodatkowo – spowolnić proces ich zużycia. Wolniej zużywają się też wały, co również pozwala na wygenerowanie sporych oszczędności. Dzięki lekkim kołom pasowym można zastosować mniejsze średnice wałów, a tym samym odciążyć układ napędowy.

Zastanawiając się nad inwestycją w to nowatorskie rozwiązanie, warto mieć też na uwadze inne kwestie. Otóż mniejsza masa urządzeń i mniejsza moc silnika przekłada się przecież na oszczędności energii. Urządzenia rozpędzają się szybciej i dzięki temu pobierają mniej prądu, co trudno przecenić zwłaszcza przy częstych uruchomieniach i zatrzymaniach.

 

Wymiana kół pasowych

Jak zapewnia dostawca wentylowanych kół pasowych, przy dobrym dostępie do układu napędowego (np. w wentylatorach czy odpylaczach), czas montażu może się zamknąć w 3godzinach, bo wymiana nie jest skomplikowana. To niewiele, a korzyści mogą być ogromne.

Na przykład w bardziej skomplikowanych układach przenoszenia napędu dzięki zastosowaniu kół wentylowanych można zmniejszyć liczbę pasów, a tym samym – rozmiary całej przekładni.

Koła można instalować zarówno w nowych, jak i w już istniejących układach napędowych, po przeliczeniu przez dostawcę przekładni. Przy zachowaniu dotychczasowych wałów, prace ograniczają się do rozebrania starego układu, zamontowania nowego, wypoziomowania i wyosiowania. W Polsce koła pasowe są dostępne od ponad roku. To wystarczająco dużo czasu, aby można było oszacować bilnas zysków. Jak mówią przedstawciele firmy TR Polska, którzy po upływie roku sprawdzają, jak funkcjonują koła w urządzeniach, w których zostały zainstalowane i kontrolują osiowość i napięcie pasów, wyniki są bardzo zadowalające. Zero poblemów z eksploatacją, brak zyżycia kół i wyeliminowanie niepożądanego zjawiska rozciągania pasów w układzie – to z pewnością mocne argumenty dla nieprzekonanych.

 

Fot. TR Polska